dc.contributor.author | Holmqvist, Jonatan | |
dc.date.accessioned | 2016-10-14T11:38:40Z | |
dc.date.available | 2016-10-14T11:38:40Z | |
dc.date.issued | 2016-10-14 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/48478 | |
dc.description | Big Data kan användas för att upptäcka ny affärsinformation, men datat på egen hand
är inte tillräckligt, Business Intelligence (BI) behövs för att kunna få fram
affärsinformationen. BI förvandlar data till användbar information och levererar
värdefull information till beslutsfattare. BI är nu för tiden en hög prioritet för många
företag, men en betydande del av dessa företag har svårt att realisera deras förväntade
nytta av BI. Att implementera BI är väldigt komplext och kräver resurser och lämplig
infrastruktur över lång tid. Komplexiteten gällande BI i kombination med brist på
forskning kring användandet av BI i verkliga företag, framförallt i en svensk kontext,
motiverar en studie som den här. Syftet med denna uppsats är att presentera nya
empiriska insikter gällande kritiska framgångsfaktorer för BI, i en svensk kontext.
Följande forskningsfråga formulerades:
Vilka är de kritiska framgångsfaktorerna relaterade till användandet av BI?
Forskningsfrågan besvarades genom en kvalitativ studie baserad på semistrukturerade
intervjuer. Resultaten bekräftar tidigare forskning och antyder att de kritiska
framgångsfaktorerna for den svenska marknaden inte skiljer sig från den globala
marknaden. Vidare visar resultaten att olika intressenter har olika syn på lämplig nivå av
self-service BI. | sv |
dc.description.abstract | Big Data can be used for discovering new business facts, but the data itself isn’t enough,
it takes the use of Business Intelligence (BI) in order to discover these new business facts.
BI transforms data into useful information and deliver actionable information to decision
makers. BI is nowadays a high priority for many companies, but a substantial number of
companies struggle to realize their expected benefits of BI. The implementation of BI is
very complex, and requires resources and appropriate infrastructure over a long period
of time. The complex nature of BI in combination with the lack of research describing the
design and use of BI in actual real companies, especially in a Swedish context, motivates
a study like this. The aim of this thesis is to present new empirical insight to the
knowledge of critical success factors related to BI, in a Swedish context. The following
research question was formulated:
What are the critical success factors related to the use of BI?
The research question was answered through a qualitative study based on semistructured
interviews. The findings confirm previous research regarding the critical
success factors related to BI, and imply that the critical success factors for the Swedish
market aren’t different from the global market. Furthermore, the findings reveal that
different stakeholders have different views regarding the appropriate level of self-service
BI. | sv |
dc.language.iso | eng | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2016:058 | sv |
dc.subject | Business Intelligence | sv |
dc.subject | Critical success factors | sv |
dc.subject | Self-service BI | sv |
dc.title | Business Intelligence Critical Factors for BI Success Business Intelligence Kritiska framgångsfaktorer för BI | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | Institutionen för tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | Department of Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Master theses | eng |