• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Normer på svenska för flerspråkiga barn i åldrarna 2:6- 3:5 år på den impressiva delen av Reynell Developmental Language Scales III

Swedish norm data for the comprehension scale of the Reynell Developmental Language Scales III for multilingual children aged 2:6- 3:5 years old

Abstract
Syftet med studien var att normera den impressiva delen i Reynell Developmental Language Scales III på svenska för flerspråkiga barn i åldrarna 2:6-3:5. I studien deltog 40 flerspråkiga barn indelade i två åldersgrupper, 2:6- 2:11 år och 3:0- 3:5 år. Barnen rekryterades från förskolor i Göteborg. Förskolorna var belägna i områden med olika socioekonomisk profil. Studien visade att den flerspråkiga gruppen presterade lägre än barnen i den svenska normeringen för samma åldersgrupp. Spridningen i resultat var stor och det var ingen signifikant skillnad mellan åldersgruppernas resultat. Studien visade vidare att barn från det mest socioekonomiskt utsatta området fick ett signifikant lägre resultat än barn från mindre socioekonomiskt utsatta områden. Flickorna uppnådde ett något högre resultat än pojkarna men skillnaden var inte signifikant. Studiens resultat kan användas i den kliniska verksamheten vid bedömning av språkförståelsen hos yngre flerspråkiga barn.
Degree
Student essay
Other description
The purpose of this study was to collect Swedish norm data for the comprehension scale of the Reynell Developmental Language Scales III for multilingual children aged 2:6-3:5 years old. The norm data was collected from 40 multilingual children divided into two age groups; 2:6-2:11 and 3:0-3:5 years old. The children were recruited from preschools in Gothenburg. The preschools were located in areas with different socioeconomic profiles. The results showed that the multilingual children scored at a lower level compared to previous Swedish norm data collected for monolingual Swedish speaking children. There was no significant difference in results between the two age groups. Children from the most socioeconomically disadvantaged area scored significantly lower than children from the more socioeconomically advantaged areas. The girls scored higher than the boys but the difference was not significant. The norm data can be used when assessing language comprehension in younger multilingual children.
URI
http://hdl.handle.net/2077/48672
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
Student essay (140.9Kb)
Date
2016-10-19
Author
Holm, Hedvig
Keywords
RDLS III, normering, flerspråkighet, språkförståelse, socioekonomisk status
RDLS III, norm data, multilingualism, language comprehension, socio-economic status
Series/Report no.
2015:288
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV