• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

KONSTEN ATT KOMMUNICERA En studie av internkommunikation och organisationsidentitet inom en konstnärligt driven organisation.

Abstract
Syftet med studien är att undersöka organisationsidentitet i förhållande till subkulturer och hur det påverkar den interna kommunikationen på en ”konstnärligt driven organisation”. Central litteratur är Kommunikation i organisationer (Heide et al., 2012,), Organisationer, ledning och processer (Alvesson, 2012) och Konstiga Företag (Stenström, 2000). Teorier som lyfts fram i dessa tre böcker har varit mest användbara för att studera internkommunikation, organisationsidentitet och konstnärligt drivna organisationer och är därför återkommande studien igenom. Studien är genomförd med hjälp av fem kvalitativa intervjuer med medarbetare på Regionteater Väst. För att den interna kommunikationen ska fungera på en ”konstnärligt driven organisation”, behövs det tålamod och en djup förståelse för olika yrkeskategoriers förutsättningar. Även om konstnärliga ambitioner och ekonomiska mål allt mer integreras är det fortfarande en dikotomi som existerar och är viktig att ta hänsyn till för att förstå hur medarbetare kommunicerar på en ”konstnärligt driven organisation”. Konstnärlig personal har en tydligare koppling till sitt yrke än vad den administrativa och tekniska personalen har vilket gör att de tar till sig den interna kommunikationen på ett annorlunda sätt. Det påverkar därför den interna kommunikationen då den gruppen förväntas få mer service än till exempel administrativ personal medan den tekniska personalen är mer neutral inför den interna kommunikationen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/49465
Collections
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
View/Open
Student Essay (408.6Kb)
Date
2016-11-14
Author
Desac, Mattias
Keywords
Intern kommunikation
organisationsidentitet
subkulturer
konstnärligt driven organisation
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV