Show simple item record

dc.date.accessioned2016-11-15T11:01:44Z
dc.date.available2016-11-15T11:01:44Z
dc.date.issued2016-06-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/49475
dc.descriptionFotograf okändsv
dc.subjectPublic artsv
dc.subjectContemporary artsv
dc.subjectSculpturesv
dc.subjectTheo Ågrensv
dc.subjectBjörn Hegardtsv
dc.subjectTheodore Ågrensv
dc.subjectArtsv
dc.subjectKonstsv
dc.subjectWhite Paper IIsv
dc.titleThe White Paper IIsv
dc.type.svepartistic work
dc.contributor.creatorÅgren, Theo
dc.contributor.creatorHegardt, Björn
art.typeOfWorkGestaltningsuppdragsv
art.relation.publishedInSeven Seas Explorersv
art.description.projectEn osynlig naturkraft har fått en bunt stora vita pappersark att sväva längs väggen vid poolområdet på cruising-fartyget Seven Seas Explorer. Arken i installationen är gjorda i olika A4-storlekar, vilket förstärker djupverkan på den platta väggen. Verket laborerar med det västerländska perspektivet, det överför den platta illusionen till tre dimensioner. Inspirationen till verket är den internationella pappersstandarden, en internationell standard inom DIN-systemet (DIN 476), som påbörjades på 1910-talet av kemisten Wilhelm Ostwald i Tyskland och slutfördes 1921av ingenjören och matematikern Walter Porstmann. A-formatet bygger på pappersstorleken 841 x 1189 mm, dessa mått bildar tillsammans ytan en kvadratmeter. Genom tu-delning av denna yta bildas A-formaten. Efter införandet i Tyskland har systemet införts i ett stigande antal länder, idag används det av nästan alla länder världen över. Sverige gick över till standardformatet 1946, Storbritannien anammade formatet först i slutet av 1900-talet. Verket resonerar och väcker tankar kring vad det kan betyda att ha ett papper, och att inte ha ett papper. Att vara utan giltiga papper har blivit en verklighet för många. Det vita papperet ses ofta som en symbol för en växande byråkrati, papper flyttas runt i det allmännas tjänst. Det vita tomma papperet kan också föreslå möjligheter och en nystart. Intentionen när A4 standarden infördes var att skapa ordning i kaos, att underlätta utbyte och samverkan mellan länder och människor, i formatets begränsning finns en idé om öppna gränser och frihet. Seven Seas Explorer var när det sjösattes och döptes av Prinsessan Charlene av Monaco, den 13 juni 2016 i Medelhavet världens hittills dyraste skepp, den totala kostnaden uppgick till omkring 450 miljoner dollar. Detta samtidigt som Medelhavet aldrig har trafikerats av så många båtflyktingar, många utan giltiga papper och därmed en oviss framtid framför sig. The White Paper II refererar till det välkända träsnittet Travellers Caught in a Sudden breeze at Ejiri (c.1832) ur serien The Thirty-six Views of Fuji, utförd av Katsushika Hokusai (1760-1849) och till parafrasen på denna A Sudden Gust of Wind (after Hokusai,) (1993), fotografi av Jeff Wall (f.1946). Verket är också en fortsättning och utveckling av verket The White Paper som visades på Oslo Sentralstation 2015. Konstverket är en permanent installation på Seven Seas Explorer, det är producerat av Kulturbyrået Mesén, Oslo i samarbete med ICART (International Corporate Art), Oslo och konstnärerna Björn Hegardt och Theo Ågren.sv
art.description.summaryEn permanent installation på skeppet Seven Seas Explorer med utgångspunkt I standardformatet A4. Verket laborerar med perspektiv och ställer frågor kring formatet och papperet som symbol.sv
art.description.supportedByUppdrag för Kulturbyrået Mesén och ICART Oslosv
art.relation.urihttp://bjornandtheo.net/sv
art.relation.urihttp://www.bloomberg.com/news/articles/2016-07-15/aboard-regent-seven-seas-explorer-an-ultra-luxury-cruise-shipsv
art.relation.urihttp://www.travelweekly.com/Cruise-Travel/Del-Rio-strove-for-timeless-luxury-with-Seven-Seas-Explorersv
art.relation.urihttp://www.telegraph.co.uk/travel/cruises/galleries/regent-seven-seas-explorer-in-pictures/extra2sv


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record