dc.contributor.author | Stenén, Fredrik | |
dc.contributor.author | Lennesten, Jonas | |
dc.date.accessioned | 2016-12-09T12:17:55Z | |
dc.date.available | 2016-12-09T12:17:55Z | |
dc.date.issued | 2016-12-09 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/50177 | |
dc.description | Social media is well established among users in their private lives and is now
starting to take place in companies and organizations as Web 2.0 technology
continues to develop. In the search for new ways of communicating internally
more companies and organizations are choosing to invest in Enterprise Social
Media. As the majority of research in this field take an organizational standpoint,
this paper will instead use the perspective of the users with focus on how they
experience the use of Enterprise Social Media. The theories on the subject
describes a handful of different roles Enterprise Social Media can have and what
pros and cons the different roles have. With the help of qualitative interviews
with users we have studied which of these theoretical roles that Enterprise
Social Media can take in practice. Our empirical data show us that the users
experience Enterprise Social Media as Leaky Pipes and Social Lubricant, but do
not experience Enterprise Social Media as an Echo Chamber. The data also
indicate a new metaphorical role: Enterprise Social Media as a Megaphone. | sv |
dc.description.abstract | Sociala medier är väl etablerat bland privatpersoner och börjar nu också ta plats
inom företag och organisationer allt eftersom Web 2.0-tekniken fortsätter att
utvecklas. I jakt på nya sätt att kommunicera internt väljer fler och fler
organisationer att investera i Enterprise Social Media. Då majoriteten av
forskningen på området har ett organisationsperspektiv väljer vi istället att utgå
från ett användarperspektiv, och hur användarna uppfattar Enterprise Social
Media. Teorin inom ämnet beskriver ett antal roller som Enterprise Social Media
kan ha och vilka fördelar och nackdelar som finns bland de olika rollerna. Med
hjälp av kvalitativa intervjuer med användare har vi studerat vilka av dessa
teoretiska roller Enterprise Social Media kan ta i verkligheten. I vår empiriska
data har vi sett att användarna upplever rollerna Leaky Pipes och Social
Lubricant. Däremot fann vi inget stöd för ESM i rollen som Echo Chamber. Vår
data ger även en fingervisning mot en ny roll; ESM i rollen som Megafon. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2016:022 | sv |
dc.subject | Enterprise Social Media, ESM | sv |
dc.subject | Social Media | sv |
dc.subject | Social Networking | sv |
dc.subject | Leaky Pipes | sv |
dc.subject | Echo Chamber | sv |
dc.subject | Social Lubricant | sv |
dc.subject | Web 2.0 | sv |
dc.subject | Internal Communication | sv |
dc.title | Vilka roller fyller Enterprise Social Media? Enterprise Social Medias olika roller, ur användarens perspektiv. | sv |
dc.title.alternative | What roles can Enterprise Social Media fill? Enterprise Social Media roles, from the users perspective. | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Institutionen för tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | Department of Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Kandidatuppsats | swe |
dc.type.degree | Bachelor thesis | eng |