Show simple item record

dc.contributor.authorMossberg, Ludvig
dc.contributor.authorBergqvist, Fredrik
dc.date.accessioned2016-12-13T12:11:45Z
dc.date.available2016-12-13T12:11:45Z
dc.date.issued2016-12-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/50293
dc.description.abstractBakgrund och problem: Det går vågor inom mikrobryggeribranschen, det har tidigare i historien varit många aktiva bryggare i Sverige och världen över. Det kom dock en slags mikrobryggeri död under 1900-talet som ännu påverkar genom att ett fåtal bryggerier har den största delen av marknaden. Samtidigt har det nu börjat dyka upp mikrobryggerier i varenda litet hörn, det startas ett nytt bryggeri i veckan i Sverige. Men är mikrobryggerierna lönsamma? Är det passion som är drivmedlet för dem eller har mikrobryggerierna entreprenörs egenskaper som ger dem drivet? Syfte: Syftet med föreliggande uppsats är att kartlägga lönsamheten i tillväxtmarknaden hos svenska mikrobryggerier och hur de står sig i jämförelse mot de större svenska bryggerikoncernerna. Vidare åsyftar uppsatsen att undersöka mikrobryggeriägare, och om dessas huvudsakliga motivation är lönsamhet. Avgränsningar: Uppsatsen har avgränsat sig till att bara kvantitativt undersöka de bryggerier som avlagt två eller fler årsredovisningar. Vidare har vi satt gränsen för mikrobryggeri på definitionen av stora företag. Ytterligare avgränsningar i uppsatsen är att bryggeriet som har två årsredovisningar måste ha minst 50tkr i omsättning båda åren. Metod: En kvantitativ studie har genomförts där 52 bryggerier har undersökts för att studera deras lönsamhet. Vidare har en kvalitativ studie gjorts parallellt för att undersöka ifall ägarna till mikrobryggerier har incitament som är utöver lönsamhet. Båda undersökningarna analyseras utifrån den teoretiska referensramen dock separat. Resultat och slutsatser: Mikrobryggerierna är generellt lönsamma men bara om man ser till medianen, genomsnittet är dock negativt, men över de två år som undersökt ser vi en positiv trend. Det går alltså framåt. Vad gäller incitamenten 4 är det framförallt passionen och kärleken till företagandet som driver dessa individer utöver lönsamhet. Förslag till fortsatt forskning: En uppföljning till uppsatsen bör göras om några år för att se hur utvecklingen har gått för branschen i Sverige. Vidare bör de mikrobryggerier som är framgångsrika i branschen studeras för att identifiera nyckeln till deras lönsamhet. Andra fördjupningar som hade varit lämpliga är att titta på styrmått och även stordriftsfördelar. Samt strategier från de större bryggerierna för att mota den nya vågen av mikrobryggerier. lsv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningsv
dc.relation.ispartofseries15-16-57sv
dc.subjectRäntabilitet, Lönsamhet, Mikrobryggerier; Entreprenörskap, Hävstångseffekten, Extremvärden och Ösv
dc.titleMikrobryggeriernas lönsamhet -Hur står sig de svenska mikrobryggerierna lönsamhetsmässigt mot de stora koncernerna?sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record