dc.date.accessioned | 2016-12-13T14:17:07Z | |
dc.date.available | 2016-12-13T14:17:07Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/50302 | |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Musikdramatik | sv |
dc.subject | interaktiv publik | sv |
dc.subject | komposition | sv |
dc.subject | devising | sv |
dc.title | Brev från den jag var då | sv |
dc.type.svep | artistic work | |
dc.contributor.creator | Glenvik, Tina | |
art.typeOfWork | Musikdramatik för barn och unga | sv |
art.relation.publishedIn | Högskolan för scen och musik, Sjöströmsalen. 2016-11-20 samt 2016-11-21, ingick i Säsongsprogrammet | sv |
art.description.project | I projektet har vi undersökt vägar för att skriva en musikdramatisk föreställning för barn och unga, genom en processinriktad metod. I projektet deltog pedagogstudenter och studenter på kurserna MVK685 Musikdramatik fortsättning och MVK687 Musikdramatik fördjupning.
Berättelsen i föreställningen har fokuserat på temana migration och att hitta hem. Tidigt under arbetet bestämdes att vi skulle arbeta med musik komponerad av kvinnor, men i slutändan var det projektets medverkande som själva komponerade musiken. Projektet blev således ett devising-projekt över temat migration.
Processen inleddes med att vi arbetade fram en ramhistoria, för att därefter arbeta med själva den sceniska strukturen. Hänsyn togs till tanken om målgrupp. Vi valde att gestalta två barngestalter: Mormor och Vilse som gör en resa. Berättelsen börjar i två andra karaktärer: Emma och Alice som hittar en väska med brev i deras mormors hem när de är där på besök. När de öppnar och läser dessa brev spelas brevens drömska och fantasirika berättelse upp. Breven handlar om att Mormor och Vilse var tvungna att packa och resa till ett okänt land. Scenerna växlar mellan Mormors hem, till den faktiska resan som går via en bussresa, ett möte med en levande skog, över en sjö, till en gräns med gränsvakter. I gränsscenen engageras barnen i publiken i interaktiva lösningar via gåtor. Med hjälp av gåtorna fick Mormor och Vilse korsa gränsen och publikbarnen hjälpte således Mormor och Vilse att komma till det nya landet. Föreställningen avslutas med att Emma och Alice ber sin nu åldriga Mormor som gör entré att berätta hur hon kom till Sverige och publiken förstår att det var deras Mormors resa som hade utspelats för dem. Vilse gestaltade Mormors rädslor och mod, ett metaperspektiv som inte alltid framgick tydligt för den unga publiken.
Projektet undersökte hur det kan vara möjligt att gestalta en nutida berättelse om migration i en musikdramatisk form för en barngrupp med hjälp av devising, interaktiva strategier med publiken och musikaliska arrangemang och kompositioner invävda i berättelsen. Det förekom även improvisatoriska musikaliska inslag. | sv |
art.description.summary | Projektet undersökte hur en nutida berättelse om migration kan gestaltas i en musikdramatisk form för en barngrupp med hjälp av devising, interaktiva strategier med publiken och musikaliska arrangemang och kompositioner invävda i berättelsen. | sv |
art.description.supportedBy | Högskolan för scen och musik | sv |