Show simple item record

dc.contributor.authorHellqvist, Annasv
dc.date.accessioned2017-01-17T11:04:57Z
dc.date.available2017-01-17T11:04:57Z
dc.date.issued2016sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/51284
dc.description.abstractNyckelord: Samspel, kommunikation, livsvärldsfenomenologi, levd kropp, horisontbegreppet, gymnasiesärskola, flerfunktionshinder Abstract Syfte: Innevarande studie har närmat sig en specifik grupp personal och elever på en gymnasiesärskolas individuella program. Forskningsintresset utgörs av frågor om samspel och kommunikation med fokus på personalgruppens agerande. Studiens deltagare utgörs av sex personal, såväl lärare som assistenter, med flerårig erfarenhet av arbete inom särskola. Det antal elever som förekommer i studien är fyra. Syftet med studien har varit att belysa och, som ett led i ett kollektivt lärande, tillsammans med personalgruppen försöka att medvetandegöra vad som här kallas för kommunikativ hållning i relation till eleverna samt att försöka finna ett relationellt språk för och begreppslägga denna hållning. Den regionala värld som forskaren närmar sig avgränsas av de aktuella forskningsfrågorna (Bengtsson, 2013b). Teori: Studien utgår från livsvärldsfenomenologisk teori med betoning på Merleau-Pontys begrepp levd kropp och horisont. Livsvärlden är en ”levd och konkret värld” (Bengtsson, 1998, s. 18) som inte kan reduceras till enbart summan av omgivande fysiska fakta. Livsvärlden utgår från det subjekt som erfar den och som lever och agerar i den. Subjektet som erfar världen gör det med såväl kropp som medvetande, i en samtidighet. Kropp och medvetande utgör en odelbar enhet – en levd kropp. I mötet med andra människors levda kroppar ses människornas livsvärldar och upplevda horisonter som sammanflätade. Metod: Val av undersökningsgrupp baseras på ett strategiskt urval (Stukát, 2011) utifrån forskarens förförståelse kring såväl gruppens praktik som förhållningssätt. Empiri har samlats in på flera sätt. Forskaren har fått tillgång till ett stort antal fotografier som skildrar vardags-situationer i den klass där personalgruppen arbetar. Ett tjugotal fotografier som uppfattas visa ett nära samarbete mellan personal och elev har valts ut.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleKroppar i rörelse. En livsvärldsstudie om samspel och kommunikation i en grupp på gymnasiesärskolans individuella programsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik och specialpedagogiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record