Visa enkel post

dc.contributor.authorMolin, Angelicasv
dc.date.accessioned2017-01-17T11:04:57Z
dc.date.available2017-01-17T11:04:57Z
dc.date.issued2016sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/51285
dc.description.abstractSyfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur tre lärare undervisar i svenska i grundsärskolans senare år för att främja elevernas läslärande. För att besvara syftet utformades fyra frågeställningar kring fastställande av läsnivå, individanpassning, användande av läsmetod och främjande arbetssätt i läsundervisning. Teori: Studien utgick från ett sociokulturellt perspektiv, vilket är ett perspektiv som framhäver samspelets och kommunikationens betydelse i lärandeprocessen. Genom att utgå från elevens förutsättningar och styrkor finns det hela tiden möjlighet till utveckling. Studien kopplades även till specialpedagogiska perspektiv, lästeorier samt minnets betydelse för läsning. Metod: För att kunna ta reda på lärarnas syn på läsundervisning och få svar på syfte och frågeställningar valdes kvalitativa intervjuer och observationer som datainsamlingsmetod. Tre svensklärare observerades under två svensklektioner vardera och intervjuades om uppfattningar och erfarenheter kring läsundervisning. Resultat: Insamlade data resulterade i fyra teman: utgå från eleven, närma sig grundskolan, samspel i läsundervisningen samt läsmetoder och läsprinciper. I resultatet framkom att alla respondenter ser systematisk bedömning av en elevs läsutvecklig som viktig för det fortsatta arbetet, men att sätten att fastställa läsnivån varierar, där såväl formella som informella metoder för kartläggningar används. Gäsv
dc.language.isosvsv
dc.titleDet sitter mycket i huvudet och mycket i fingrarna. Läsundervisning i grundsärskolans senare år.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik och specialpedagogiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post