Varumärkesvärdering -En fallstudie om hur företag praktiskt värderas varumärken vid förvärv och nedskrivning
Abstract
Bakgrund och problem: Sedan införandet av IFRS år 2005 ska företag årligen genomföra
nedskrivningsprövningar av varumärken med obestämbar nyttjandeperiod istället för att som
tidigare, göra årliga linjära avskrivningar. Dessa nedskrivningsprövningar kräver att
företagen gör en mängd subjektiva antaganden inom ramen för IAS 36 vilket i slutänden
påverkar huruvida nedskrivning ska ske eller ej. Nedskrivning av goodwill har i stor
omfattning diskuterats men när det gäller varumärken med obestämbar nyttjandeperiod har
dock inte lika mycket material publicerats.
Syfte: Vi har i detta arbete tittat på hur processen för värdering av varumärken ser ut rent
praktiskt, i syfte att försöka förstå vilka bakomliggande faktorer som påverkar värderingen.
Vi har även tittat på de tolkningar och antaganden som företagen kan göra vid nedskrivning.
Avgränsningar: I studien har vi undersökt tre svenska börsnoterade bolag. Studien är gjort
utifrån ett företagsperspektiv. I studien har vi inte tittat på nedskrivning av finansiella och
materiella tillgångar.
Metod: Vi har arbetat utefter en kvalitativ induktiv metod där vi genomfört intervjuer med
utvalda företag. Empirin bygger på det material som samlats in under tre intervjuer som är
gjorda med respondenter från olika företag. Materialet har analyserats utifrån tidigare studier
som gjorts kring nedskrivning av goodwill och immateriella tillgångar.
Resultat och slutsatser: Studien indikerar att de antaganden och subjektiva bedömningar
som företag gör inom ramen för IAS 36, görs utifrån olika bakomliggande faktorer. Genom
påverkan av bland annat diskonteringsränta, antaganden om framtida kassaflöden,
antaganden om tillväxt och fördelning av kassagenererande enheter så kan företag
åstadkomma tidsbesparingar och förenklingar i nedskrivningsprocessen. Vår studie har
bidragit till forskningen med att visa hur företag ser på nedskrivning av varumärken samt hur
företag kan påverka processen vid nedskrivningsprövning.
Förslag till fortsatt forskning: Studier motsvarande denna om hur nedskrivningsprocessen
ser ut för andra immateriella tillgångar till exempel patent. En djupgående studie kring
diskonteringsräntan och hur denna påverkar nedskrivningsprocessen. En undersökning om
sambandet mellan nedskrivningar och varumärkespostens storlek.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2017-01-17Author
Lindgren, Ann-Kristin
Törnroos, Anna
Keywords
Varumärken, IAS 36, IAS 38, Impairment, Intangible assets, Fair value accounting, Goodwill, Earnings Management
Series/Report no.
Externredovisning
16-17-2
Language
swe