MANIFESTET. EN IDÉS RESA ÖVER FYRA DECENNIER
Abstract
Björn Sandmarks (nuvarande chef på Göteborgs Stadsteater) skriver i sin blogg om ett
”Manifest” (illyrien.se). Trots att det gått många år sen Manifestet skrevs, diskuterades det
nyligen i ledningsgruppen för Göteborgs Stadsteater. Detta gjorde oss intresserade av vilka
idéer som låg bakom. ”Manifestet” är en handlingsplan för en konstnärlig teater som ger
konkreta förslag på och idéer om hur teatern bör organiseras och om dess roll i samhället.
Med hjälp av ny institutionell teori och översättningsteori följer vi idén under fyra decennier.
Uppsatsen bygger på intervjuer med tio personer som samtliga är eller har varit
anställda på Angereds Teater. Deras berättelser täcker in hela perioden, från de idéer som låg
till grund för att Angereds Teater bildades, fram till i dag. Vi har förutom intervjuerna samlat
in material från media, böcker och offentliga dokument. Detta för att få en helhetsbild av
samhällets påverkan på teatern. Dessutom har en av författarna själv arbetat på Angereds
Teater under åtta år i början på 2000-talet.
Vi utgår ifrån de idéer som förpackades i ”Manifestet”. De berättelser vi samlat in
redovisas och analyseras kronologiskt. Vi gör en jämförelse mellan berättelserna och
”Manifestet”. I slutet av uppsatsen för vi en diskussion om hur ”Manifestet” påverkat
Angereds Teater. Vi drar slutsatser om hur idén förflyttats och förändrats över tid. En litet
försmak på hur vi bäst skulle kunna sammanfatta med få ord våra slutsatser skulle vara Robert
Mertons (1965/1985) kommentar, citerad av Czarniawska och Sevón (2005. p. 142) om att det
inte finns “nya idéer”: “all ideas circulate most of the time, at least in some places”.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2017-01-20Author
Ademi, Blerim
Samuelsson, Kjell
Language
swe