• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Men oj jag kanske är det där barnet dom pratar om nu”

Abstract
våld i nära relationer, stigma Våld i nära relationer har gått från att vara ett icke-problem till att idag officiellt adresseras där socialnämnden har ett särskilt ansvar för att erbjuda stöd och hjälp till utsatta. Socionomutbildningen bör därför förbereda studenterna för att i sitt kommande arbete, oavsett arbetsplats, kunna möta och stötta våldsutsatta. I vår studie har vi utforskat hur våldstemat behandlas under utbildningen, utifrån tidigare våldsutsatta studenters perspektiv. Djupintervjuer med sex socionomstudenter som själva varit utsatta för våld i nära relationer har utförts och analyserats utifrån en teoretisk utgångspunkt ur symbolisk interaktionism och stigma. De intervjuade studenterna läser på skilda terminer på socionomutbildningen vid Göteborgs Universitet. I intervjuerna har studenterna givit uttryck för vilka emotioner som uppkommit i samband med studiet av våld som tema, och hur dessa emotioner och studiesituationer hanterats. Vårt resultat tyder på att våldsstudierna kan väcka negativa emotioner så som ilska, sorg och skam hos studenterna. Det framkommer en oro för att avslöjad, bli stigmatiserad och betraktad som oprofessionell. För att förhålla sig till de studiesituationer där våld berörts framkom två övergripande strategier: motstånd och anpassning. Dessa strategier tillämpas genom att tala eller inte tala om sin egen våldutsatthet vid studiesituationer och/eller med klasskamrater. Det framkommer ett komplext samband mellan stigma och våldsutsatthet, vilket studenterna behöver förhålla sig till vid valet av strategi. Intervjupersonerna pekar på ett behov av att utveckla socionomutbildningens behandling av våldstemat efter våldsutsatta studenters behov av stöd. Detta för vidare kunna utveckla ett professionellt förhållningssätt. Genom att under utbildningen synliggöra våldsutsatthet som en utbredd företeelse, även bland socionomer, och erfarenheter av detta som en potentiell tillgång för det kommande arbetet menar vi att stigmatiseringen av gruppen skulle kunna minska.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/51435
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_51435_1.pdf (510.5Kb)
Date
2017-01-24
Author
Larsson, Edit
Örtendahl, Mikaela
Keywords
Socionomstudent, socionomutbildning, våldsutsatthet
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV