Show simple item record

dc.contributor.authorÖstling, Maja
dc.date.accessioned2017-02-14T09:04:52Z
dc.date.available2017-02-14T09:04:52Z
dc.date.issued2017-02-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/51681
dc.description.abstractUppsatsen undersöker vilka författare och texter som studenter upplever kanoniseras på grundkurser i genusvetenskap i Sverige. Detta görs genom en enkätstudie riktad till studenter på dessa kurser. Utifrån resultaten av studien försöker jag, med utgångspunkt i och inspiration av Bourdieu, teckna en bild av det genusvetenskapliga fältet. Jag strävar efter att identifiera konflikter mellan ”nykomlingarna” och ”de dominerande” och hur dessa konflikter, genom valen och upplevelserna av litteraturen, tar sig uttryck på fältet. Genom att lyfta nya studenter i genusvetenskapens perspektiv och upplevelser hoppas jag kunna bidra till att validera kunskap som annars ses som illegitim. Jag kommer visa på att det svenska genusvetenskapliga fältet kanoniserar Judith Butler, Raewyn Connell och Lena Gemöe, och att detta leder till en akademisk uppväxt med ett queerteoretiskt ramverk.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectkanoniseringsv
dc.subjectgenusvetenskapsv
dc.subjectlitteratursv
dc.subjectfältsv
dc.subjectaktidemikersv
dc.subjectBourdieusv
dc.titleNykomling på genusfältet - en enkätstudie av hur nya studenter upplever litterär kanoniseringsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Cultural Scienceseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record