dc.contributor.author | Östling, Maja | |
dc.date.accessioned | 2017-02-14T09:04:52Z | |
dc.date.available | 2017-02-14T09:04:52Z | |
dc.date.issued | 2017-02-14 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/51681 | |
dc.description.abstract | Uppsatsen undersöker vilka författare och texter som studenter upplever kanoniseras på grundkurser i genusvetenskap i Sverige. Detta görs genom en enkätstudie riktad till studenter på dessa kurser. Utifrån resultaten av studien försöker jag, med utgångspunkt i och inspiration av Bourdieu, teckna en bild av det genusvetenskapliga fältet. Jag strävar efter att identifiera konflikter mellan ”nykomlingarna” och ”de dominerande” och hur dessa konflikter, genom valen och upplevelserna av litteraturen, tar sig uttryck på fältet. Genom att lyfta nya studenter i genusvetenskapens perspektiv och upplevelser hoppas jag kunna bidra till att validera kunskap som annars ses som illegitim. Jag kommer visa på att det svenska genusvetenskapliga fältet kanoniserar Judith Butler, Raewyn Connell och Lena Gemöe, och att detta leder till en akademisk uppväxt med ett queerteoretiskt ramverk. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | kanonisering | sv |
dc.subject | genusvetenskap | sv |
dc.subject | litteratur | sv |
dc.subject | fält | sv |
dc.subject | aktidemiker | sv |
dc.subject | Bourdieu | sv |
dc.title | Nykomling på genusfältet - en enkätstudie av hur nya studenter upplever litterär kanonisering | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Cultural Sciences | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper | swe |
dc.type.degree | Student essay | |