• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

GILLA, TAGGA OCH VINN! En kvalitativ studie om Instagramanvändares uppfattning om tävlingar på Instagram.

Abstract
Examensarbete: 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet. Nivå: Grundnivå Termin/år: Höstterminen 2016 Handledare: Marie Grusell Antal ord: 16 165 Antal sidor: 37, inklusive bilagor. Nyckelord: Instagram, reklam, kvalitativ studie, respondentintervjuer, fokusgrupper, native advertising, Instagramtävlingar. Syfte: Att undersöka Instagramanvändares uppfattning om native advertising i form av tävlingar på Instagram. Teori: Uses and gratifications, attityder till reklam, generationsforskning. Metod: Kvalitativ studie baserad på fokusgruppsintervjuer och respondentintervjuer. Resultat: Alla åldergrsupper använder Instagram för förströelse. Dock finns det en mycket större identitetsskapande användning hos den yngsta gruppen. Åldersgrupperna inte bara använder Instagram på olika sätt, det finns också en stor skillnad i hur de ser på sitt eget användande. Det är dock större generationsskillnad när det kommer till användning av Instagram än när det kommer till attityd till tävlingar. Den allmänna inställningen till tävlingar på Instagram är något vag, få verkar ha reflekterat över tävlingar som fenomen. Respondeterna känner inte till de regler som gäller kring tävlingar på Instagram, och deras egen användning påverkas inte av ifall dessa regler uppfylls. Respondenternas känsla inför tävlingar är negativ, och få kan tänka sig delta. Den samlade attityden kan därför ses som negativ.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/51756
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_51756_1.pdf (991.9Kb)
Date
2017-02-15
Author
Thunman, Sofie
Larsson, Elin
Keywords
Instagram, reklam, kvalitativ studie, respondentintervjuer, fokusgrupper, native advertising, Instagramtävlingar
Series/Report no.
C985
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV