• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Economics / Institutionen för nationalekonomi med statistik
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för nationalekonomi och statistik
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Economics / Institutionen för nationalekonomi med statistik
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för nationalekonomi och statistik
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ökad betalningsvilja för nationellt odlade ekologiska livsmedel - En kvantitativ studie av individers ökade betalningsvilja för ekologiska svenska äpplen & bröd i Västra Götalands län - nationalekonomi

Abstract
Försäljningen av ekologiska livsmedel uppgick till 9 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige under första halvåret 2016. På flera håll är efterfrågan av ekologiska livsmedel större än utbudet för produkter som egentligen är möjliga att odlas i Sverige och importen ökar för att möta efterfrågan för dessa varor. Denna studie syftar till att estimera betalningsviljan för ekologiska svenskproducerade äpplen och bröd bland konsumenter i Västra Götalands län. Dessa produkter finns idag endast i begränsad tillgång och antas därmed vara icke-marknadsvaror. För estimering av betalningsviljan har en enkätundersökning utformad enligt ”Contingent Valuation” metoden utförts. Enkätundersökningen visade att närmare 95 procent ansåg att ekologisk konsumtion var ett bättre alternativ än icke-ekologisk. Att ha en negativ inställning till ekologisk konsumtion genererar en negativ effekt på den ökade betalningsviljan samt sannolikheten att ha en ökad betalningsvilja alls för det svenska ekologiska alternativet. Individers attityder tenderar överlag att ha en betydligt större effekt än socioekonomiska faktorer på betalningsviljan för de svenskproducerade ekologiska varorna. Detta kan vara av betydelse vid vidare utformning av informativa styrmedel för att ändra individers attityd till ekologiska livsmedel och konsumtionsmönster. Vidare kan resultaten skapa ytterligare incitament för konventionella jordbrukare att ställa om sin verksamhet till ekologiskt certifierat.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/51795
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för nationalekonomi och statistik
View/Open
Thesis frame (1.233Mb)
Date
2017-02-21
Author
Askari Moris, Saya
Nydahl, Madeleine
Keywords
Ekologiska livsmedel
Contingent valuation
Payment card
Willingness-to-pay
Series/Report no.
201702:211
Uppsats
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV