• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Kandidatuppsatser, Offentlig förvaltning
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Kandidatuppsatser, Offentlig förvaltning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Affärsmässighet och allmänintresse, kan dessa värden existera i symbios? En fallstudie av kommunala bolaget Got Event i Göteborg

Abstract
Kommunala bolag lever i en skiljelinje mellan affärsmässighet och allmänintresse. Ett återkommande dilemma för kommunala bolag är hur de ska hantera olika behov som framkommer utifrån begreppen affärsmässighet och allmänintresse. Forskning inom området har till stor del berört logikernas motstridigheter, och då främst inom el- och bostadsbolag som lyder under ett annat regelverk. Syftet med den här studien var därför att undersöka om affärsmässighet och allmänintresse kan förenas hos kommunala bolag och existera sida vid sida i symbios med varandra. Det insamlade empiriska materialet som har använts i studien är primärt transkribering av intervjuer med relevanta respondenter i och runt om kring det kommunala bolaget Got Event. Totalt intervjuades nio personer. Resultatet från det insamlade materialet har sammanställts under sju frågor utifrån respondenternas svar. Resultatet från empirin har analyserats utifrån studiens teorival, New Public Management och Rational Choice. Studien baseras på en fallstudie av det kommunala bolaget Got Event i Göteborgs Stad. Studiens resultat påvisar att logikerna affärsmässighet och allmänintresse kan förenas i kommunala bolag. En symbios av logikerna är möjlig, men det gäller hela tiden att finna en balans dem i mellan, främst utifrån ett socialt hållbarhetsperspektiv. Respondenterna menar att det handlar om att lyfta blicken och se det utifrån ett makroperspektiv. Det finns en outnyttjad marknad för nya målgrupper i de yttre områdena av Göteborg, vilket kan bidra till affärsmässighet genom investering i dessa målgrupper för ett kommunalt bolag som Got Event, vilket genererar ett ökat allmänintresse för dessa målgrupper som i förlängningen Got Event kan göra goda intäkter på eftersom de är intresserade av andra slags evenemang som staden inte erbjuder idag.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/51847
Collections
  • Kandidatuppsatser, Offentlig förvaltning
View/Open
gupea_2077_51847_1.pdf (2.648Mb)
Date
2017-02-28
Author
Jigliden-Larsson, Felix
Schröder, Fredrik
Keywords
Affärsmässighet
Allmänintresse
Turismekonomiska effekter
Självkostnadsprincipen
Effektivitet
Konkurrens
Social hållbarhet
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV