”Det handlar inte om själva vad det står i texten utan om hur det står”: En kvalitativ studie om elevers resonemang kring textkvalitet utifrån språkliga aspekter
Abstract
I föreliggande studie undersöks elevers resonemang kring textkvalitet. En avgränsning har gjorts och de elever som ingår i studien är icke-högpresterande. Materialet som ligger till grund för undersökningen är inhämtat genom inspelningar av två samtal. I varje samtal har sex stycken elever deltagit, den ena gruppen går på samhällsprogrammet och den andra på stylistprogrammet. De frågeställningar som ligger till grund för studien utgår ifrån kunskapskravet i Svenska 1 som behandlar språkriktighet, varierat språk och välformulerat språk och studien syftar till att undersöka hur eleverna förstår dessa begrepp relaterat till elevtexter.
Den teori som används är dels en sociokulturell teori som har sitt ursprung i Vygotskij och i föreliggande uppsats fokuseras de medierande redskapen. Även texttriangeln har använts för att se hur eleverna rör sig i texterna.
Resultatet visar att eleverna inte har full förståelse för begreppen, men att de kan resonera kring för- och nackdelar i texter med begreppen som utgångspunkt. De har lättare för att prata om språkriktighet än om varierat språk och välformulerat språk. Mellan de två grupperna finns inga större skillnader i hur de resonerar kring textkvalitet, men i deras helhetsbedömningar av texterna skiljer de sig åt ganska markant. I diskussionen lyfts att det kan handla om att undersökningen genomförs under höstterminen görs, samt att kursen Svenska 1 inte behandlar grammatik.
Degree
Student essay