dc.description.abstract | Dagens samhälle präglas allt mer av digitalisering och olika digitala verktyg används inom
många av samhällets områden, däribland skolan. Det har blivit allt vanligare med satsningar på
1:1, en dator till varje elev, inte minst på svenska gymnasieskolor. I samband med en utredning
gällande en nationell IT-strategi för den svenska skolan konstaterades att det idag till stor del
saknas forskning inom området digitalisering och undervisning. Samtidigt finns teorier och
modeller för hur teknik och digitala verktyg kan och bör användas. Syftet med detta arbete har
varit att undersöka hur digitala verktyg och 1:1 kan ha påverkat undervisning i samhällskunskap
på gymnasiet. Arbetet har inte syftat till att dra några generella slutsatser gällande samtliga
lärare i samhällskunskap på gymnasiet, utan snarare att skapa en bättre förståelse för hur digitala
verktyg utifrån befintliga teorier och modeller praktiskt kan komma till uttryck och påverka
undervisningen.
Metod och material består av intervjuer med åtta lärare i samhällskunskap på gymnasiet. De
teorier som har använts för analys av resultatet är SAMR och TPACK, vilka omfattar olika
nivåer för hur teknik kan användas samt bakomliggande kunskaper och kompetenser för att
skapa goda strategier för undervisning. Resultatet och analysen av studien visar att de olika
lärarnas undervisning främst har förändrats i form av ersättning, effektivisering eller
modifiering. Att tala om en omdefiniering tycks däremot svårare. Såväl intresse som vilja att
arbeta mer eller mindre med digitala verktyg varierar, men efterfrågan på vidare fortbildning
för att öka kunskapen och kompetensen kring arbetet med digitala verktyg tycks vara stor. | sv |