Show simple item record

dc.contributor.authorTörner, Persv
dc.date.accessioned2017-03-22T10:33:01Z
dc.date.available2017-03-22T10:33:01Z
dc.date.issued2017sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/52013
dc.description.abstractElevinflytande betonas i skolan styrdokument. Elevinflytande är en mänsklig rättighet, elevinflytande anses bidra till ett ökat lärande och elevinflytande bidrar till att fostra demokratiska medborgare. Samtidigt som elevinflytande lyfts fram som centralt för skolan finns det många skolor som misslyckas med att ge eleverna tillräckligt med inflytande. Intresset för frågan väcktes under min sista praktik där skolan jag befann mig på fick kritik av skolinspektionen för att man inte gav eleverna tillräckligt med inflytande. Skolan jag praktiserade på verkade inte vara ensamma om detta, utan flera skolor brister just på denna punkt. Då lärare är ansvariga för att elevinflytandet ska komma till stånd intresserade jag mig för att undersöka lärarnas syn på elevinflytande och det visade sig att lärarna tyckte elevinflytande var viktigt för att eleverna ska trivas och lära sig mer, däremot visade det sig att elevinflytande inte är något okomplicerat begrepp. Lärarna lyfte fram svårigheterna med elevinflytande och menade att skolans nuvarande styrning inte ger något större utrymme till det.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleInformellt elevinflytande, en skendemokrati eller bra för lärandet?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentStatsvetenskapliga institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record