• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Learning study ur ett lärarperspektiv med fokus på lärares erfarenheter och lärande

Sammanfattning
Sammanfattning Titel: Learning study ur ett lärarperspektiv med fokus på lärares erfarenheter och lärande Författare: Sara Andersson Typ av arbete: Examensarbete på avancerad nivå (15 hp) Handledare: Johan Häggström Examinator: Florenda Gallos Cronberg Rapportnummer: HT16-2930-003-L6XA1A Nyckelord: Learning study, Variationsteori, Lärares lärande Studien utgår från följande frågeställningar: Hur beskriver lärarna sina erfarenheter av learning study? Samt, vad upplever lärarna att de lär sig genom att delta i learning study? Syftet med studien är att undersöka hur lärarna upplever att de har påverkats av att delta i learning study och huruvida deltagandet har påverkat deras dagliga arbete. En kvalitativ intervjumetod användes för att besvara studiens forskningsfrågor. Nio lärare med erfarenhet av minst en learning study intervjuades. Materialet från åtta intervjuer analyserades utifrån fenomenografisk forskningsansats. Resultatet visar att lärarna menar att de har fått förståelse för variationsteorin genom deltagandet i learning study. Lärarna anser även att deras syn på lärande och undervisning har förändrats. Vidare menar samtliga lärare att de använder sig av variationsteorin i den fortsatta undervisningen och att de har lärt sig ett variationsteoretiskt språk. Detta innebär att lärarna har hittat ett sätt att förena teori med arbetet i den dagliga verksamheten något som lärarstudenter ofta upplever som svårt. Av denna anledning kan denna studie ha betydelse för lärarstudenter, lärarutbildare samt för andra personer som är intresserade av lärarutveckling.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/52017
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_52017_1.pdf (694.1Kb)
Datum
2017
Författare
Andersson, Sara
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV