• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att undervisa i naturen -en studie om hur utomhuspedagogik realiseras hos lärare F-3

Abstract
Abstract / Sammanfattning Titel: Att undervisa i naturen - En studie om hur utomhuspedagogik realiseras hos lärare F-3. Författare: Linda Håkansson Vuinovich Typ av arbete: Examensarbete på avancerad nivå (15 p) Handledare: Marie Ståhl Examinator: Jörgen Dimenäs Rapportnummer: HT16-2930-009-L3XA1A Nyckelord: outdoor education, realisation of teaching outdoor, att undervisa i naturen, lärares intentioner med sin utomhusundervisning, utomhuspedagogik, växelverkande undervisning. Den här kvalitativa studien har undersökt lärares utomhusundervisning och hur den relaterar till Nationellt centrum för utomhuspedagogiks (NCU) definition av utomhuspedagogik i naturen. Frågeställningen som studien behandlar är: 1. Vilka mål och syften har lärare med sin utomhusundervisning? 2. Hur förhåller sig lärares planering till NCU:s definition för utomhuspedagogik? 3. Hur planeringen realiseras i utomhusundervisningen? NCU:s definition består av tre kriterier och där jag utgår ifrån de två första kriterierna. Det tredje kriteriet svarar studien direkt på, i och med själva utevistelsen i sig, därav har jag valt bort det kriteriet och fokuserar enbart på ”platsens betydelse för lärandet” samt ”växelspelet mellan sinnliga och bokliga upplevelser”. Jag blev intresserad av att undersöka det påstående NCU nämner gällande den utomhuspedagogik som bedrivs i svenska skolor. Detta påstående säger att den utomhuspedagogik som bedrivs inte utgår från NCU:s kriterier utan lärarna ser snarare på utomhuspedagogik enbart som ett sätt att komma ut i naturen. Studien har ett sociokulturellt perspektiv, vilket innebär att studien har utgått från Vygotskij teorier, alltså att lärandet sker i olika sociala sammanhang (Roger Säljö, 2012). Det är ett perspektiv på lärande som menar att alla människor lär sig hela tiden. Frågan ligger främst på VAD eleverna lärt sig än OM de lärt sig. Jag har intervjuat tre lärare vid olika tillfällen, och därefter direkt observerat dem,
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/52018
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_52018_1.pdf (896.2Kb)
Date
2017
Author
Håkansson Vuinovich, Linda
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV