Show simple item record

dc.contributor.authorSvensson, Emmasv
dc.date.accessioned2017-03-22T10:33:04Z
dc.date.available2017-03-22T10:33:04Z
dc.date.issued2017sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/52036
dc.description.abstractDenna studie bygger på intervjuer av fem bildlärare. Syftet med studien är att synliggöra hur bildlärare beskriver sitt arbete med bedömning. Studien kommer att besvara följande frågor: Vad för strategier beskriver bildlärare att de använder sig utav vid bedömning inom bildämnet? Vilka förmågor beskriver lärare som lätta respektive svåra att bedöma inom bildämnet? Hur beskriver lärare att summativ och formativ bedömning sker inom bildämnet? Hur beskriver lärare att det ser ut med det kollegiala samarbetet kring bedömning inom bildämnet? Jag fann genom min studie att lärare i bildämnet lägger störst vikt vid den formativa bedömningen och den ligger till grund för elevernas utveckling. Matriser samt portföljer är de två metoder som används vid summativ bedömning men är även stöd vid den formativa bedömningen. Studiens resultat visar även att det kollegiala samarbetet kring bildämnet är helt beroende av vilken typ av skola du arbetar på som lärare. Bristen på kollegialt samarbete kan påverka hur bildämnet står sig styrkemässigt gentemot andra ämnen vilket i sin tur kan få konsekvenser för vilken utbildning våra framtida elever kan få.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleBildlärares tankar om bedömningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för didaktik och pedagogisk professionsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record