Läromedlets roll. Hem- och konsumentkunskapslärares användning och uppfattning av läromedel.
Abstract
Idag finns ingen fastställd definition av vad ett läromedel är vilket skapar möjlighet till en stor kreativitet för lärare när de ska planera och genomföra undervisning. Läromedel inom hem- och konsumentkunskap kan vara allt ifrån livsmedel till digital teknik, men ändå visar resultatet i denna undersökning att läroboken är ett av det främst använda läromedlet. Detta grundar sig i att lärare faller tillbaks på bekväma arbetsrutiner när de ska välja läromedel, vilket innebär att lärare väljer läromedel som de har använt tidigare. Det finns också en stor okunskap kring fördelarna med att använda olika typer av läromedel. Syftet med denna undersökning är att kartlägga vilka typer av läromedel som hem- och konsumentkunskapslärare väljer att använda i sin undervisning samt belysa deras uppfattning om läromedels betydelse för elevers lärande. En webbenkät med både slutna och öppna frågor skickades ut till ett stort antal respondenter varav 102 svarade på enkäten. Resultatet visade att lärare som arbetat under en kortare tid tenderade att välja läroböcker jämfört med lärare som arbetat under en längre tid. Majoriteten av deltagarna uppgav att det fanns en vilja att våga prova nya typer av läromedel som de aldrig tidigare har använt i sin undervisning. Vidare har resultatet visat på att det fanns skillnader kring valet av läromedel beroende på vilken ämnesbehörighet respondenterna hade, lärare som dels hade behörighet i hem- och konsumentkunskap och annat praktiskt ämne tenderade att använda läroböcker jämfört med de lärare som var behöriga i hem- och konsumentkunskap och annat teoretiskt ämne.
Degree
Student essay