dc.contributor.author | Westberg, Amanda | sv |
dc.date.accessioned | 2017-03-22T10:33:04Z | |
dc.date.available | 2017-03-22T10:33:04Z | |
dc.date.issued | 2017 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/52039 | |
dc.description.abstract | Studien syftar till att undersöka elevers upplevelser och attityder kring arbete med kroppsbild i och utanför skolan. 71 elever i årskurs 9 svarade på enkäter angående kroppsbild och resultatet påvisar att kroppsbild anses vara ett viktigt ämne att arbeta med bland ungdomar. Skolan lyfts fram som en potentiellt viktig arena för arbete med att stärka ungdomars kroppsbild. Deltagarna angav att upplevelserna kring arbete med kroppsbild inom skolan var begränsat och huvudsakligt fokus låg på att belysa medias påverkan på kroppsbild samt förekomsten av olika ätstörningar. Inom hem- och konsumentkunskap upplevdes arbete med kroppsbild näst intill obefintligt trots ämnets starka koppling till hälsa. Utanför skolan verkade kroppsbild pratas om och behandlas i större utsträckning än i skolan men trots detta identifierade majoriteten av eleverna skolan som en viktig plats att diskutera kroppsbild på. Inom skolan identifierade eleverna ämnet idrott och hälsa som en passande plats för arbete med kroppsbild. En sambandsanalys påvisade att ett samband mellan prat om kroppsbild utanför skolan och attityd till arbete med kroppsbild i skolan existerade. Elever som diskuterade kroppsbild mycket utanför skolan visade sig vara mer positiva till att arbeta med kroppsbild i skolan. Sammanfattningsvis verkar skolan upplevas som en viktig plats för arbete med kroppsbild och verksamheten verkar idag inte behandla kroppsbild i en, enligt eleverna, önskvärd utsträckning. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Arbete med kroppsbild i skolan. Ett elevperspektiv. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Institutionen för kost- och idrottsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |