• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Klassrumskultur - i det matematiska klassrummet

Abstract
Det här examensarbetet behandlar hur lärare kan förändra klassrumskulturen mot en argumenterande kultur där elevernas egna idéer värdesätts och där eleverna själva är ansvariga för att göra matematiken begriplig. Tre lektioner med olika lektionsupplägg (en där läraren föreläser, en där klassen arbetar i smågrupper, och en problemlösningsbaserad) har analyserats för att undersöka vilka situationer som uppstår under en lektion där läraren formar eller skulle kunna forma eleverna mot en argumenterande klassrumskultur. Resultaten visar att det uppstår situationer oavsett lektionsupplägg där läraren kan forma eleverna mot en argumenterande klassrumskultur. Att arbeta problemlösningsbaserat ger dock en naturlig arena för att arbeta med matematik på ett argumenterande sätt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/52041
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_52041_1.pdf (449.2Kb)
Date
2017
Author
Sandin, Johan
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV