dc.description.abstract | Föreliggande rapport utgör en undersökning av kursverksamheten
vid Göteborgs universitet. Syftet har varit att kartlägga
förekomsten av kurser med kultur och hälsa-tematik vid lärosätet
under perioden höstterminen 2014 till höstterminen 2015. Undersökningen
har genomförts på uppdrag av Centrum för kultur och
hälsa under våren och sommaren 2015.
Urvalet av kurser har skett via sållning genom upprättandet av
distinktioner mellan olika förståelser av begreppen kultur respektive
hälsa. Jag menar att båda begreppen låter sig förstås i en snävare
och en vidare bemärkelse. För undersökningen blev det relevant
att formulera kriterier som stipulerar att utbildningar vid
vårdvetenskaplig
fakultet blir aktuella om de intresserar sig för
kulturteman i både snäv och vid bemärkelse, alltså såväl för konst
som för människans existentiella livsvärld. Utbildningar vid andra
fakulteter blir dock relevanta om de anknyter till snävare hälsoteman,
alltså i bemärkelsen frånvaro av sjukdom.
Efter en första genomgång av programverksamheten vid universitetet
kom undersökningen att inrikta sig på att särskilt identifiera
och lyfta fram fristående kurser på området. Orsaken till detta
var att kurser med kultur och hälsa-tematik inom ramen för utbildningsprogram
uppvisade en klar koppling just till program och
praktiska behov bland de professioner som de utbildar för. De fristående
kurser som kunnat identifieras har i högre grad ett mer
Sammanfattning
5
tydligt intresse inriktat på just intersektionen kultur och hälsa, i
vidare och/eller snävare bemärkelse. Dessutom är det troligt att
just fristående kurser skulle vara en lämplig form för nya kursinitiativ
om sådana skulle vara aktuella, vilket gör utbudet av och
erfarenheterna från just fristående kursverksamhet på området
särskilt relevant. Somliga av de nedan uppräknade kurserna ges
dock både som fristående och inom ramen för program.
Undersökningen identifierar följande kurser som tydliga bärare av
kultur och hälsa-tematik:
• ”Begrepp av betydelse för personcentrerad vård – filosofiska
grunder” (SV00011), 7,5 hp, vid Institutionen för vårdvetenskap
och hälsa.
• ”Existentiella frågor i hälso- och sjukvården” (OM3108), 7,5
hp, Institutionen för vårdvetenskap och hälsa.
• ”Global hälsa” (FHX860), 7,5 hp, Institutionen för medicin.
• ”Hälsa, medicin och samhälle 1750–1950” (HI1627), 7,5 hp,
Institutionen för historiska studier.
• ”Hälsa: natur, kultur och livsrytm” (MU1605), 15 hp,
Museion
vid Institutionen för globala studier.
• ”Personlighet, hälsa och socialpsykologi” (PC1245), 15 hp,
Psykologiska institutionen.
• ”Musik, människa och hälsa” (MV2113), 7,5 hp, Institutionen
för kulturvetenskaper.
• ”Personcentrering inom hälso- och sjukvård samt omsorg”
(PCV010), 7,5 hp, Institutionen för vårdvetenskap och hälsa.
• ”Världen i vården och vården i världen – mångkulturella
möten och interkulturell kommunikation i hälso- och sjukvård”
(OM3203), 7,5 hp, Institutionen för vårdvetenskap
och hälsa. | sv |