dc.description.abstract | den här rapporten beskriver ett dramaprogram som utvecklast
av författarna och riktar sig till alla som söker kunskap om hur
dramapedagogik kan användas i vårdutbildning. Rapporten är
tänkt att användas som ett pedagogiskt verktyg. Den inleds med ett
kapitel om att utbilda sig till sjuksköterska och följs av ett kapitel
om omvårdnad. Därefter följer ett kapitel om drama, en struktur för
lärande och beskrivning av ett dramaprogram, och ett kapitel som
ger röst åt studenters erfarenheter av att arbeta med drama, för att
fördjupa förståelsen av särskilda delar i sjuksköterskeutbildningen.
Slutligen följer ett kapitel med avslutande reflektion kring dramapedagogik
i vårdutbildning.
Rapporten handlar om hur ämnena omvårdnad och dramapedagogik
kan integreras och användas för att stödja studenters
lärande.
Rapporten belyser ett undervisningsmoment i kursen Omvårdnad
vid hälsa och ohälsa (30 hp), under termin 3 i sjuksköterskeprogrammet
vid Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska
akademin, Göteborgs universitet.
Undervisningsmomentet med drama har genomförts åtta gånger
per år av författarna sedan hösten 2010. Momentet innefattar temat
”kommunikation inom omvårdnad”, med fokus på tolkning
och reflektion utifrån situation, berättelse och begrepp. Momentet
har utvecklats till ett program som består av sex dramapass, där
praktiska dramaövningar och reflektioner varvas för att stödja studenters
lärande och för att uppnå kursens lärandemål. Reflektioner
5
sker utifrån en omvårdnadsteoretisk grund som integrerar teori och
praktik. Arbetssättet kan även användas för undervisning och lärande
vid andra kurser i sjuksköterskeprogrammet likväl som vid
andra vårdutbildningar.
Omvårdnad som ämne relaterar till patienter och deras närstående
i samband med hälsa och hälsoproblem, både vid akuta och
långvariga sjukdomstillstånd. Dramapedagogik är ett praktiskt och
ett teoretiskt ämne, med en helhetssyn på individen. Drama erbjuder
kunskap om hur känsla, tanke och handling samspelar och påverkar
varandra i en specifik kontext. I detta krävs undervisningsformer
där studenterna får möjlighet att öva, pröva och reflektera
kring olika vårdsituationer i en trygg miljö tillsammans med lärare
och andra studenter. | sv |