Show simple item record

dc.contributor.authorAlfredsson, Veronica
dc.date.accessioned2017-05-22T09:06:27Z
dc.date.available2017-05-22T09:06:27Z
dc.date.issued2017-05-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/52364
dc.description.abstractLärare och studenter vistas dagligen i lokaler ämnade för undervisning och utbildning av olika slag. Många lärosalar är traditionellt utformade med studenterna sittande i rader och fokus på läraren som befinner sig längst fram i salen. På Göteborgs universitet iordningställdes under 2015 en lärosal som frångick den traditionella utformningen. Med studenterna kring runda bord och läraren vid en pulpet i mitten är den nya salen tänkt att stimulera samarbete och aktivt lärande. Syftet med studien som redogörs för i denna rapport har varit att återge och spegla lärares upplevelser av att undervisa i och studenters upplevelser av att delta i undervisning i ett Active Learning Classroom (ALC) vid Göteborgs universitet. Tio lärare och fyra studenter deltog i fokusgrupper för att diskutera sina erfarenheter och upplevelser i ALC-salen. Utifrån analyser och tolkningar av deltagarnas diskussioner har vissa teman kunnat skönjas; Förväntningar och förberedelser, förändrad undervisning, tidsaspekter och ramar, tillgång till salen, synpunkter på rummet, de runda borden samt tekniken. Dessa teman har sedan belysts utifrån tidigare forskning. Litteratur som denna rapport bygger på är framför allt internationell forskning om ALC och miljöers påverkan på studenters engagemang och lärande. Studenterna upplevde att salen hade en avslappnande effekt, samtidigt som den krävde engagemang. De menade även att det var lättare att fokusera i ALC-salen än i traditionella lärosalar. Lärarna uppgav att aktiviteten i rummet ökade betydligt jämfört med undervisning i andra salar, och konstaterade att den ökade aktiviteten inte bara gällde för studenterna, utan även dem själva. Samtliga deltagare i studien har haft positiva erfarenheter och upplevelser av undervisning i ALC. Både lärare och studenter önskade ökad tillgång till liknande salar på Göteborgs universitet.sv
dc.format.extent32sv
dc.language.isoswesv
dc.publisherGöteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande.sv
dc.relation.ispartofseriesPIL-rapportsv
dc.relation.ispartofseries2017:01sv
dc.subjectLärosalarsv
dc.subjectLärmiljöersv
dc.subjectActive Learning Classroomssv
dc.titleRum för aktivt lärande. Lärares och studenters upplevelser av undervisning i Göteborgs universitets första Active Learning Classroom.sv
dc.typeTextsv
dc.type.svepreportsv
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Pedagogical Development and Interactive Learning (PIL)eng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL)swe
dc.contributor.organizationEnheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL).sv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record