En studie om företagsspecifika faktorer som påverkar differensen mellan marknadsvärde och substansvärde i svenska investmentbolag
Abstract
Bakgrund och problem: Investmentbolags substansrabatt har länge varit ett omdiskuterat
problem, många studier har gjorts för att belysa vad som påverkar denna rabatt. Med många nya
investerare som söker sig till kapitalmarknaden för att få avkastning på sitt kapital är det vanligt
att använda investmentbolag som en hörnsten i sin portfölj. Vi vill upplysa om substansrabatten
och de företagsspecifika faktorerna som påverkar den, vad är det som gör att vissa bolag värderas
till en hög rabatt samtidigt som vissa värderas till en premie.
Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka differensen mellan marknadsvärde och substansvärde i
svenska investmentbolags årsredovisningar. Med utgångspunkt från tidigare gjord forskning,
presenterade teorier och en egen pilotstudie så fördjupar vi oss inom ett par utvalda
företagsspecifika faktorer som kan påverka differensen.
Avgränsningar: Uppsatsen behandlar tio stycken svenska investmentbolag där majoriteten av
portföljen består av svenska börsnoterade bolag, och tidsperioden för våra observationer gäller
mellan årtalen 2006-2015.
Metod: En studie av litteratur, tidigare forskning, vetenskapliga artiklar och en pilotstudie ligger
till grund framtagandet av variablerna som undersöks. Data har samlats in från respektive bolags
årsredovisning och sedan studerats i regressionsanalyser.
Resultat och slutsatser: Från det sammanlagda resultatet av våra regressionsanalyser fann vi
fyra variabler som signifikanta, den statistiska modellen påvisar ett samband där följande
faktorer visas påverka investmentbolags värdering i relation till deras substansvärde.
Diversifiering genom investmentbolagens största innehav
Bolagsstorlek
Avkastning jämfört med index
Direktavkastning
4
De variablerna som inte visade sig signifikanta i vår analys, kan dock fortfarande påverka
differensen mellan marknadsvärde och substansvärde, men det fanns ingen statistisk säkerhet för
det i det här dataunderlaget. Marknadens syn på värderingen av investmentbolag är inte enig, det
finns ingen allmänt accepterat sanning. Det blir först en sanning när tillräckligt stor del av
marknaden tar den till sig och agerar efter den.
Förslag till fortsatt forskning:
En fördjupning i hur de olika investmentbolagen värderar sina onoterade innehav.
Samma studie som vår fast över längre tid och med fler observationstillfällen, och
använda kvartalsrapporter för att få ytterligare observationer per år.
Att undersöka transaktionsaktiviteten och antal exits över marknadsvärde.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2017-06-01Author
Berulf, Victor
Åhman, Linus
Keywords
Investmentbolag, Substansrabatt, Substanspremie, Pilotstudie, Regressionsanalys.
Series/Report no.
Externredovisning
16-17-19
Language
swe