dc.contributor.author | Isaksson, Lovisa | |
dc.contributor.author | Andersson, Mia | |
dc.date.accessioned | 2017-06-02T09:47:09Z | |
dc.date.available | 2017-06-02T09:47:09Z | |
dc.date.issued | 2017-06-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/52456 | |
dc.description | Abstract
Title: Effect of prenatal supplementation with DHA from algal-oil on the attention and
mental development of the child
Author: Mia Andersson & Lovisa Isaksson
Supervisor: Andrea Mikkelsen
Examiner: Anna Winkvist
Programme: Programme in dietetics, 180/240 ECTS
Type of paper: Bachelor’s thesis in clinical nutrition, 15 higher education credits
Date: May 23, 2017
Background: During gestation the foetus undergoes a massive evolution and the omega-3
fatty acid docosahexaenoic acid (DHA) is important for the brain development during that
period of time. Today, the recommended daily intake of DHA for pregnant women is 200 mg
from a dietary source. Several studies have investigated the effects of prenatal
supplementation with DHA on children’s cognition.
Objective: The objective of this systematic review was to investigate the scientific evidence
for effect of prenatal supplementation with DHA from algal-oil on children’s attention and
mental development compared to placebo.
Search strategy: A total of nine searches of literature were performed in the three databases
PubMed, Scopus and Cochrane. Examples of words used were the MeSH terms ”Fatty Acids,
Omega-3”, ”Docosahexaenoic Acids”, ”Mental Processes” and ”Child Development”.
Selection criteria: Studies were included if they were randomized controlled trials and human
studies. The intervention must consist of algal-oil and should be given to women during
pregnancy. Studies were excluded if the supplementation continued after birth, if they were
not written in Swedish or English, and if the aim was to investigate the effects of DHA on
neuropsychiatric diagnosis.
Data collection and analysis: After the search of literature there were four remaining articles
whose quality were assessed using the examination template for RCT studies provided by the
SBU.To evaluate the quality of the evidence, the outcome measurements were analyzed
separately according to GRADE.
Main results: The studies did not find any effect on mental development. There were small
effects of improved attention during infancy but this effect did not remain in preschool age.
The included studies were of high and medium high quality.
Conclusions: There is moderately strong scientific evidence that prenatal supplementation
with DHA from algal-oil can improve the child's attention at infant age but not at preschool
age and that there is no effect on the child's mental development from birth to preschool age
(O).
Keywords: Docosahexaenoic acid, cognition, attention, mental development, algal-oil | sv |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Titel: Effekt av prenatal supplementering med DHA från algolja på barnets uppmärksamhet och mentala utveckling
Författare: Mia Andersson & Lovisa Isaksson
Handledare: Andrea Mikkelsen
Examinator: Anna Winkvist
Linje: Dietistprogrammet, 180/240 hp
Typ av arbete: Självständigt arbete i klinisk nutrition, 15 hp
Datum: 2017-05-23
Bakgrund: Under fostertiden sker en kraftig utveckling av hjärnan och omega-3-fettsyran dokosahexaensyra (DHA) är en viktig faktor för dess tillväxt. Idag rekommenderas gravida kvinnor att inta 200 mg DHA dagligen från kosten. Flertalet studier har undersökt effekten av prenatal supplementering med DHA på barnets kognition. Syfte: Syftet med denna systematiska översiktsartikel var att granska det vetenskapliga underlaget gällande effekt av prenatal supplementering med DHA från alger på barnets uppmärksamhet och mentala utveckling jämfört med placebo. Sökväg: Totalt utfördes nio litteratursökningar i de tre databaserna PubMed, Scopus och Cochrane Library. Sökord som användes var exempelvis MeSH-termerna ”Fatty Acids, Omega-3”, ”Docosahexaenoic Acids”, ”Mental Processes” och ”Child Development”. Urvalskriterier: Studier inkluderades om de var randomiserade kontrollerade studier och humanstudier. Interventionen skulle bestå av algolja och ges till gravida kvinnor. Studier exkluderades om supplementering fortsatt efter barnets födsel, om de var skrivna på annat språk än engelska eller svenska samt om deras syfte var att undersöka effekten av DHA på neuropsykiatriska diagnoser.
Datainsamling och analys: Efter litteratursökning återstod fyra artiklar vars kvalitet granskades med hjälp av SBU:s granskningsmall för RCT-studier. För bedömning av evidensstyrkan analyserades effektmåtten separat enligt GRADE.
Resultat: Studierna fann ingen effekt på mental utveckling. Det fanns små effekter på förbättrad uppmärksamhet vid spädbarnsålder men denna effekt kvarstod ej i förskoleålder.
Kvaliteten för de inkluderade studierna var hög respektive medelhög.
Slutsats: Det finns måttligt starkt vetenskapligt underlag för att prenatal supplementering med DHA från algolja kan förbättra barnets uppmärksamhet vid spädbarnsålder men inte vid förskoleålder, samt att det ej finns effekt på barnets mentala utveckling från födsel till förskoleålder (O).
Nyckelord: Dokosahexaensyra, kognition, uppmärksamhet, mental utveckling, algolja | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | dokosahexaensyra | sv |
dc.subject | kognition | sv |
dc.subject | uppmärksamhet | sv |
dc.subject | mental utveckling | sv |
dc.subject | algolja | sv |
dc.subject | docosahexaenoic acid | sv |
dc.subject | cognition | sv |
dc.subject | attention | sv |
dc.subject | mental development | sv |
dc.subject | algal-oil | sv |
dc.title | Effekt av prenatal supplementering med DHA från algolja på barnets uppmärksamhet och mentala utveckling | sv |
dc.title.alternative | Effect of prenatal supplementation with DHA from algal-oil on the attention and mental development of the child | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för medicin | swe |
dc.contributor.department | University of Gothenburg /Institute of Medicine | eng |
dc.type.degree | Student essay | |