Show simple item record

dc.contributor.authorHulebo, Amanda
dc.contributor.authorLindgren, Marlene
dc.date.accessioned2017-06-15T12:38:58Z
dc.date.available2017-06-15T12:38:58Z
dc.date.issued2017-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/52584
dc.descriptionThis single-subject study investigated parent implemented individually adjusted intervention of the target phonemes /f/ and /s/ in five children aged 4:0-4:6 diagnosed with Speech Sound Disorder (SSD). The intervention was performed by the parents in the child’s home and consulting was received by Speech and Language Pathologist every third week. In addition, the children’s diagnoses four years later were investigated. Videotaped testing of expressive phonology was analyzed by the authors. Two children developed both target phonemes, but for one of them the intervention effect disappeared after the intervention finished. Two children developed one of the target phonemes and one child did not develop phonologically. Four years later, three out of five children had persistent SSD. Two of these children had additional oral motor problems and one child had autistic like condition and Attention Deficit Disorder. The results indicate that parent implemented intervention may be effective for children with SSD and may serve as a first step before direct intervention is offered.sv
dc.description.abstractFöreliggande single-subject studie undersökte en individanpassad föräldrautförd intervention av målfonemen /f/ och /s/ för fem barn i åldern 4:0-4:6 år med diagnosen fonologisk språkstörning. Interventionen utfördes av barnens föräldrar i hemmet och logopedhandledning erhölls var tredje vecka. Dessutom undersöktes vilka diagnoser barnen hade fyra år efter studiens start. Videoinspelad testning av expressiv fonologi analyserades av författarna. Två barn utvecklade båda målfonem, men hos ett av dessa barn bestod inte interventionseffekten efter avslutad intervention. Två barn utvecklade ett av målfonemen och hos ett barn sågs ingen fonologisk utveckling. Fyra år efter studiens start kvarstod diagnosen fonologisk språkstörning för tre av fem barn. Två av barnen hade dessutom oral-och talmotoriska störningar. Ett barn hade diagnoserna atypisk autism och Attention Deficit Disorder. Resultatet tyder på att föräldrautförd intervention kan ha effekt för barn med fonologisk språkstörning och kan fungera som ett första steg innan direkt intervention eventuellt erbjuds.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2017sv
dc.relation.ispartofseries307sv
dc.subjectinterventionsv
dc.subjectföräldrarsv
dc.subjectfonologisk språkstörningsv
dc.subjectbarnsv
dc.subjectinterventionsv
dc.subjectparentssv
dc.subjectspeech sound disordersv
dc.subjectchildrensv
dc.titleUtvärdering av föräldrautförd logopedhandledd intervention för barn med fonologisk språkstörningsv
dc.title.alternativeEvaluation of parent implemented intervention for children with Speech Sound Disordersv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record