• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Economy and Society / Institutionen för ekonomi och samhälle (2013-)
  • Avdelning för kulturgeografi
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Economy and Society / Institutionen för ekonomi och samhälle (2013-)
  • Avdelning för kulturgeografi
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uppfattningar om den (o) tillgängliga platsen: En studie om fyra noder i Göteborg och användares uppfattning om den fysiska miljön

Abstract
Transportsektorn idag har en stor påverkan på miljön, vilket är en global utmaning för forskare, planerare och politiker. Efterfrågan på transporter förväntas inte minska i framtiden. För att konkurrera med det individuella bilberoendet krävs bland annat satsningar på kollektivtrafik, inte bara med en förbättrad fysisk infrastruktur, utan via en mängd kombinerade styrmedel som kan uppmuntra beteendeförändring och ökat kollektivt resande. Denna studie är en kandidatuppsats i kulturgeografi, vid Göteborgs universitet. Studiens syfte är att undersöka människors uppfattning av knutpunkter i Göteborg, och om det finns skilda uppfattningar beroende på knutpunktens grad av tillgänglighet. Målet med studien är att ge vägledning om knutpunktens roll i kollektivtrafiken, och studera vad som är viktigt och attraktivt i kollektivtrafiken, ur ett användarperspektiv. För att svara på syftet användes frågeställningarna: • Vilken betydelse har graden av tillgänglighet för människors syn på den fysiska omgivningen runt om och på utvalda knutpunkter i Göteborg? • Hur uppfattas och värderas olika typer av knutpunkter för olika användare? • Finns det attribut på dessa platser som kan skapa incitament för ökat användande och ökat resande? Studiens resultat visar att tillgänglighet på platser med knutpunkter är högt värderat, men att användares uppfattning om den fysiska miljön främst påverkas av platsens egenskaper och attribut. Ett antal faktorer visar sig särskilt attraktiva på platser, även om resultatet är övervägande individuellt präglat, utan samband mellan åldersgrupper och kön. Studien visar på att attraktiva knutpunkter är en strategi som skulle påverka kollektivtrafiken i positiv utsträckning genom att möjligen öka det kollektiva resandet och framför allt skapa en bättre upplevelse av knutpunkter i kollektivtrafiken.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/52622
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
View/Open
gupea_2077_52622_1.pdf (1.009Mb)
Date
2017-06-20
Author
Ågren, Ebba
Keywords
Tillgänglighet
nod
aktivitetsnod
knutpunkt
plats
konnektivitet
attraktivitet
kollektivtrafik
Series/Report no.
Kandidatuppsats i Kulturgeografi
2017/3
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV