Haga-hållplatsens påverkan - En fallstudie på den inverkan som Västlänkens hållplats i Haga kan komma att ha på platsen och dess omgivning
Abstract
Denna uppsats är en fallstudie som undersöker om det finns någon skillnad mellan planerares och de som bor och rör sig i Haga-områdets visioner för den hållplats som kommer att byggas där i koppling med Västlänken, och hur den omkringliggande platsen kommer att påverka stadsmiljön runt omkring dessa hållplatser. Syftet med uppsatsen är att se i vilken omfattning och hur de två gruppernas förväntningar skiljer sig åt. Studien har lagt sin vikt på begreppet Transit-Oriented Development (TOD) och applicerat hur det knyts ihop med processen som kommer ske i Haga. TOD är en form av planeringsteori som är en form av reaktion på den utveckling som finns för bilberoendet och den urbana utglesningen. Uppsatsen har arbetat med begreppen platsvärde, identitet och upplevelsen i området och hur dessa begrepp kan påverkas utav en sådan process. Uppsatsen är avgränsad till att studera hållplatsen Haga och hur hållplatsens påverkan på områdena runtomkring kommer förändra platsen sociala inverkan, infrastrukturen som finns och de möjliga förändrade flödena i området.
Studiens empiri utgjordes av samtalsintervjuer med planerare som varit och är delaktiga i planeringsprocessen av Västlänken samt av enkätundersökningar som genomfördes på två olika nivåer i Haga, Göteborg. Den första nivån är inom 400 meter från hållplatsen och den andra mellan 400 och 800 meter. Studiens resultat visar på att det finns likheter i planerares visioner och invånarnas visioner, framförallt bland de yngre som deltog i undersökningen.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2017-06-21Author
Dackerud, Aron
Keywords
Transit-Oriented Development
tillgänglighet
platskänsla
identitet
social hållbarhet
flöden
Västlänken
Series/Report no.
Kandidatuppsats i Kulturgeografi
2017/08
Language
swe