En utforskande studie om förhållandet på biljettmarknaden för musikevenemang i Sverige. - Bör andrahandsbolag (verkligen) begränsas?
Abstract
I rapporten används transaktionskostnadsteorin för att förstå förhållandet mellan första- och
andrahandsbolag på biljettmarknaden för musikevenemang i Sverige. För- och nackdelar med
andrahandsförsäljning lyfts, och lagstiftning undersöks med syftet att undersöka hur en sådan
begränsning hade påverkat biljettmarknaden för musikevenemang i Sverige. Lagstiftning mot
andrahandsförsäljning till ett högre pris än det som står angivet på biljetten är nämligen något
som införts i andra länder, exempelvis Norge, trots att ekonomisk teori tydligt talar emot en
sådan begränsning av marknaden.
Sju intervjuer utfördes totalt, varav två med förstahandsbolag (Förstahandsbolag 1 och
Förstahandsbolag 2), två med andrahandsbolag (Andrahandsbolag 3 och Andrahandsbolag 4),
två med jurister (Jurist 1 och Jurist 2), och en med en forskare inom juridik (Forskare inom
juridik 1). Tre av intervjuerna var muntliga och resterande på mejl. Det empiriska underlaget
utgjordes dessutom av tidigare motioner och lagstiftning. Förstahandsbolag 1 efterfrågade en
undersökning inom ämnet, men hade inget större inflytande än resterande respondenter. En
personlig ingång fanns även till Andrahandsbolag 4. De muntliga intervjuerna transkriberades
och samtliga intervjuer analyserades. Respondenterna fick ta del av analysen och bekräfta,
ändra, eller göra tillägg om så önskades.
Förhållandet mellan första- och andrahandsbolag på den svenska biljettmarknaden avseende
musikevenemang är en ansträngd relation. Förstahandsbolag provoceras av att
andrahandsbolagen lyckas fånga de intäkter som uppstår på den sena marknaden, men har på
senare tid hittat sätt att konkurrera, bland annat genom att själva bedriva förmedlingstjänster
på andrahandsmarknaden. Förstahandsbolag menar att andrahandsbolagen driver upp
priserna, vilket drabbar konsumenten. Då exklusivitetsavtal är vanligt mellan arenor och
förstahandsbolag, föreligger dock nästintill ingen konkurrens på förstahandsmarknaden,
varför priserna på förstahandsmarknaden kan ifrågasättas. Priserna som sätts på
förstahandsmarknaden till en väldigt populär konsert kan i dagsläget anses billigare i relation
till priserna på andrahandsmarknaden. Om ökad konkurrens förelåg på förstahandsmarknaden
är det dock mycket som talar för en lägre prissättning på förstahandsmarknaden.
Studien visar att förhållandet är så pass infekterat att det resulterar i höga
transaktionskostnader för både första- och andrahandsbolag. Förstahandsbolag försöker på
olika sätt hävda sin rätt genom att bland annat framställa andrahandsbolag negativt i media.
Andrahandsbolag behöver å andra sidan försvara sin verksamhet genom att framförallt
erbjuda höga servicenivåer. Både första- och andrahandsbolagen investerar alltså i tid och
ansträngning, vilket är att likställa med transaktionskostnader. Lagstiftning är ytterligare ett
exempel på en transaktionskostnad, dock ställer sig både Jurist 1 och Jurist 2 tveksamma till
hur gynnsamt utfallet skulle bli. Forskare inom juridik 1 menar vidare att lagstiftning ofta ses
som en perfekt lösning av allmänheten på olika problem, men att verkligheten är mer komplex
än så. Författarnas rekommendation är således att inte begränsa den svenska biljettmarknaden.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2017-07-06Author
Andreasson, Caroline
Lifvendahl, Sofie
Series/Report no.
Industriell och finansiell ekonomi
16.17.24
Language
swe