Visa enkel post

dc.contributor.authorEriksson, Emmasv
dc.date.accessioned2017-07-10T09:45:38Z
dc.date.available2017-07-10T09:45:38Z
dc.date.issued2017sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53044
dc.description.abstractForskningen visar att grammatiken i svenska gymnasieskolor ofta undervisas traditionellt och som ett isolerat moment vilket leder till att elevernas grammatikkunskaper blir begränsade. I föreliggande uppsats har en interventionsstudie genomförts där grammatikundervisning har integrerats i litteraturundervisningen. Syftet är dels att visa vad som händer när man integrerar grammatikundervisning i litteraturundervisningen dels att undersöka elevers attityder till integrerad grammatikundervisning och se om eleverna använder sig av ett grammatiskt metaspråk i det avslutande provet i litteraturhistoria.

 Studien genomfördes under tre veckor och innefattade fem lektioner och ett provtillfälle. Eleverna går andra året på ett humanistiskt program. Under lektionerna diskuterades termerna nominalfras, utbyggd nominalfras och poetisk ordföljd i samband med litteraturläsning. Interventionen avslutades med att eleverna fick fylla i en utvärdering om deras upplevelser av momentet. 
 Resultaten visar att eleverna är positivt inställda till integrerad grammatikundervisning och att många ser fördelarna med att grammatiken inte är en isolerad del i svenskundervisningen. På litteraturprovet använde sju av 20 elever någon form av grammatisk terminologi i vid bemärkelse i sina analyser och visade därmed på en metaspråklig förståelse, vilket inte har förekommit hos de här eleverna innan.sv
dc.language.isosvsv
dc.title”Det blir ett roligare sätt att plugga grammatik”. En interventionsstudie om att integrera grammatikundervisning i litteraturundervisningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för litteratur, idéhistoria och religionsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post