Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Viktoriasv
dc.contributor.authorHelsén, Christinasv
dc.date.accessioned2017-07-10T09:45:39Z
dc.date.available2017-07-10T09:45:39Z
dc.date.issued2017sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53052
dc.description.abstractUppsats/Examensarbete: 15hp Kurs: SLP 610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: VT/2017 Handledare: Michael Hansen Examinator: Anna-Carin Jonsson Kod: VT17-2910-148-SLP610 Nyckelord: Matematiksvårigheter, artefakter, matematiska redskap och hjälpmedel Abstract Syfte och frågeställningar Miniräknaren och andra matematiska redskap har tidvis haft en omdiskuterad roll i matematikundervisningen. Vi är därför intresserade av att studera vad tillgången av matematiska redskap kan betyda för elever som är i behov av särskilt didaktiskt stöd i matematikundervisningen. Våra frågeställningar har varit att ta reda på hur eleverna upplever det att ha tillgång till redskap, har de tillgång till redskap i matematikundervisningen samt hur det är att vara elev i behov av didaktiskt stöd i matematik. Teori I vår studie utgår vi från det sociokulturella perspektivet. Människan utvecklas i samspel med sin sociala och fysiska omgivning. Den proximala zonen brukar beskrivas som avståndet mellan det som en individ kan klara av att prestera ensam utan stöd och vad som är möjligt att prestera med ledning av vuxen, tillsammans med andra eller med stöd. Syftet har varit att förstå och tolka elevers upplevelser och då blir fenomenologin en viktig referensram i denna studie. Inom det relationella perspektivet söker man förklaringar till skolproblem i mötet mellan elev och miljön, därför har vi ett relationellt perspektiv i vår studie. Metod Vi använde oss av en interventionsliknande studie för att försöka ta reda på vad matematiska redskap kan betyda i en lärsituation. Vi har gjort kvalitativa intervjuer för att få reda på elevernas upplevelser av redskapens betydelse i matematikundervisningen. Studien genomfördes på 6 elever som går i årskurs 7–9 på två olika skolor. Resultat I vår studie såg vi att de elever som deltog upplevde sig säkrare och kände sig tryggare när de fick tillgång till redskap. Elevernas gemensamma syn var att redskap inte finns tillgänglisv
dc.language.isosvsv
dc.titleBetydelsen av Matematiska redskap för elever i matematiksvårighetersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik och specialpedagogiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record