dc.description.abstract | Inkludering i praktiken – en fallstudie i en förskoleklass
Ett forskningsområde inom inkludering som forskare lyfter vara intressant att forska vidare i är, fallstudier i skolan där man strävar efter att bli mer inkluderande. Specifikt efterlyser man studier där gynnsamma specifika faktorer och aspekter av ett inkluderande arbete tydliggörs. Det borde ligga i skolans intresse att lyfta hur utfallet blir beroende på tolkning av vad inkludering kan vara och analysera hur pedagoger arbetar pedagogiskt för att möta upp de förutsättningar som finns hos specifika individer och gruppen i sin helhet.
Syftet med studien är att identifiera framgångsfaktorer för inkludering i en förskoleklass utifrån barns perspektiv. Studien är en mikroetnografisk fallstudie som använt sig av tre olika metoder. Genom deltagande observationer, fokusgruppsamtal och en diskursanalys av talet kring barn i behov av stöd, har studien forskat och sökt identifiera faktorer i verksamheten som gynnar inkludering.
Studien visade att den rumsliga tolkningen av inkludering bestod av olika lärmiljöer skapade just för olika barns behov. I studien framkom också att gemensamma ideologiska värden kring: olika barn, definition av inkludering och ett relationellt perspektiv kring barn i behov av stöd ger en bärande grund för ett inkluderande arbete. Likaså framkom att delaktighet på sina villkor, valmöjligheter och anpassningar i verksamheten gynnade inkludering. Resultatet visar också att tydligt samarbete mellan pedagoger och tid för samplanering ytterligare höjer inkluderingsnivån. Barnen upplevde valen de fick göra och möjligheten att vara aktiv i större och mindre grupper samt de olika lärmiljöerna som positiva i verksamheten. Inkludering ser ut att vara ett mångfacetterat fenomen där många faktorer tillsammans skapar känslan av delaktighet och inkludering. | sv |