Show simple item record

dc.contributor.authorBondesson, Anna-Karinsv
dc.contributor.authorStoltz, Ingridsv
dc.date.accessioned2017-07-10T09:45:39Z
dc.date.available2017-07-10T09:45:39Z
dc.date.issued2017sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53056
dc.description.abstractAbstract Syfte Studiens syfte har varit att undersöka hur sex matematiklärare uppfattar och förhåller sig till extra anpassningar för elever som uppvisar svårigheter inom både läs och skriv och matematik. Frågeställningar som har legat till grund för undersökningen är: Hur uppfattar lärarna begreppet extra anpassningar? Vilka hinder och möjligheter kan lärarna se i arbetet med extra anpassningar? Hur omsätter lärarna information om elevens specifika behov till didaktiska åtgärder? Teori De teoretiska utgångspunkterna som studien tar avstamp i är dels det sociokulturella perspektivet där pedagogernas didaktiska val kopplas till elevens lärande. Skolans undervisningspraktik och den sociokulturella teorin om hur individen tillägnar sig fysisk eller kognitiv resurs i miljön och i kommunikativt samspel länkas samman genom de didaktiska frågorna hur, vad, när och varför, vilka är grundläggande för lärande och undervisning (Säljö, 2015). Studien grundar sig också på de tre specialpedagogiska perspektiven kompensatoriskt, relationellt och dilemma, utifrån Nilholms (2007) definition. Dessa är satta att belysa riktningar i informanternas svar som kan ge information om synsätt i uppfattningar kring arbetet med extra anpassningar. Forskningsansats och metod Studien är kvalitativ och utgår från en hermeneutisk ansats där lärarnas uppfattning undersöks med avsikt att få syn på åsikter och förhållanden i de sammanhang de befinner sig. Som metod valde vi den kvalitativa forskningsintervjun av semistrukturerad karaktär. Studien är genomförd på tre grundskolor genom sex intervjuer med matematiklärare. Resultat Resultatet pekar på att det finns en viss samsyn kring målet med extra anpassningar men att verksamheterna skiljer sig åt i hur långt man kommit i implementeringsprocessen. Det råder en osäkerhet i att prata om begreppet då det framkommer att innebörden fortfarande är oklar för flera informanter. Flera teman som lärarna upplever påverkar arbetet med de extra ansv
dc.language.isosvsv
dc.titleExtra anpassningar – hur, vad, när och varför? En kvalitativ intervjustudie av sex matematiklärares upplevelse av extra anpassningar i arbetet med elever i läs- och skrivsvårigheter och matematiksvårighetersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik och specialpedagogiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record