Show simple item record

dc.contributor.authorCarrefors, Hannasv
dc.contributor.authorWieslander, Runasv
dc.date.accessioned2017-07-10T09:45:40Z
dc.date.available2017-07-10T09:45:40Z
dc.date.issued2017sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53059
dc.description.abstractSyftet med studien var att genom intervjuer undersöka om och i så fall hur fem lärare utvecklar sin läsundervisning på basis av elevernas resultat från det nyligen introducerade bedömningsstödet i årskurs 1. För att besvara detta syfte har tre frågeställningar utformats; På vilka sätt använder sig läraren av bedömningsstödet? På vilka sätt förknippar lärarna användningen av bedömningsstödet till formativ bedömning? Hur använder lärare sig av formativa “verktyg” i läsundervisningen? Datainsamlingen genomfördes med hjälp av intervjuer och resultatet har bearbetats och analyserats utifrån tematisk analys. Studien utgick från ett sociokulturellt perspektiv där relationer och dialog är betydelsefullt för elevens utveckling. Barn lär sig bäst tillsammans med kunnigare andra, och/eller med hjälp av fysiska verktyg. Resultatet visar i korthet att bedömningsstödet styr läsundervisningen. Bedömningsstödets resultat blir ett stöd för läraren att utvärdera sin egen undervisning för att kunna anpassa undervisningen efter enskilda elevers och gruppens behov. Lärarna utövar ett formativt förhållningssätt i större utsträckning än vad de själva är medvetna om. I och med att det är första gången bedömningsstödet i årskurs 1 genomförs kan denna studie bidra till ny kunskap och framförallt ge nya idéer till vidare forskning.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleBedömningsstödets betydelse för den fortsatta läsundervisningen i åk 1sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik och specialpedagogiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record