Bedömningsstödets betydelse för den fortsatta läsundervisningen i åk 1
dc.contributor.author | Carrefors, Hanna | sv |
dc.contributor.author | Wieslander, Runa | sv |
dc.date.accessioned | 2017-07-10T09:45:40Z | |
dc.date.available | 2017-07-10T09:45:40Z | |
dc.date.issued | 2017 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/53059 | |
dc.description.abstract | Syftet med studien var att genom intervjuer undersöka om och i så fall hur fem lärare utvecklar sin läsundervisning på basis av elevernas resultat från det nyligen introducerade bedömningsstödet i årskurs 1. För att besvara detta syfte har tre frågeställningar utformats; På vilka sätt använder sig läraren av bedömningsstödet? På vilka sätt förknippar lärarna användningen av bedömningsstödet till formativ bedömning? Hur använder lärare sig av formativa “verktyg” i läsundervisningen? Datainsamlingen genomfördes med hjälp av intervjuer och resultatet har bearbetats och analyserats utifrån tematisk analys. Studien utgick från ett sociokulturellt perspektiv där relationer och dialog är betydelsefullt för elevens utveckling. Barn lär sig bäst tillsammans med kunnigare andra, och/eller med hjälp av fysiska verktyg. Resultatet visar i korthet att bedömningsstödet styr läsundervisningen. Bedömningsstödets resultat blir ett stöd för läraren att utvärdera sin egen undervisning för att kunna anpassa undervisningen efter enskilda elevers och gruppens behov. Lärarna utövar ett formativt förhållningssätt i större utsträckning än vad de själva är medvetna om. I och med att det är första gången bedömningsstödet i årskurs 1 genomförs kan denna studie bidra till ny kunskap och framförallt ge nya idéer till vidare forskning. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Bedömningsstödets betydelse för den fortsatta läsundervisningen i åk 1 | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |