• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Magisteruppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Magisteruppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

FÖRSTÅELSEEXPERTERNA En etnografisk studie om läsförståelse i förskolan

Abstract
Denna studies övergripande syfte var att ur ett utbildningssociologiskt perspektiv och med en deskriptiv utgångspunkt undersöka högläsningens sammanhang och förskolebarns sociala språkmiljöer genom att studera om barn ges tillfälle till samtal om de texter de möter i förskolan. Frågeställningar var: Vad får barnen för förutsättningar på förskolan för att kunna utveckla läsförståelse? och Hur samtalar barn om de texter de möter i förskolan? Föreliggande studie har en etnografisk ansats där observationer och intervjuer är centrala insamlingsmetoder. Etnografisk ansats betyder att man undersöker vad som händer, olika fenomen, i den kultur man vill undersöka. I denna studie ses förskolan som ett fält där barnen och pedagogerna förkroppsligar olika kapital. Resultatet analyserades utifrån Bourdieus nyckelbegrepp, fält, habitus och kapital. Barnens utveckling av läsförståelse kunde ses i hög grad hos några barn som har förstått hur man läser och tar till sig förskolans sätt att förmedla detta medan andra barn hade svårare att följa med i bokläsningen när pedagogerna undervisade som de gjorde.
Degree
Student Essay
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53072
Collections
  • Magisteruppsatser (IPKL)
View/Open
gupea_2077_53072_1.pdf (1.019Mb)
Date
2017-07-11
Author
Åhlund Ask, Eva
Keywords
habitus
fält
kapital
förskola
läsförståelse
Series/Report no.
HT16-2920-001-PDA522
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV