dc.contributor.author | Ajax, Elin | |
dc.contributor.author | Karlsson, Caroline | |
dc.date.accessioned | 2017-08-08T07:59:04Z | |
dc.date.available | 2017-08-08T07:59:04Z | |
dc.date.issued | 2017-08-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/53246 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Ett ökat fokus på hållbarhet har bland annat kommit till uttryck i en
uppdatering av Årsredovisningslagen, vilken innebär att från och med räkenskapsår som
inleds efter 31 december 2016 måste ett antal företag upprätta en hållbarhetsrapport. Detta
ställer i sin tur krav på de största revisionsbyråerna, The Big Four, vilka nu måste kunna
erbjuda sina kunder nya tjänster kopplade till hållbarhet. Detta faktum innebär möjligheter för
byråerna, men även vissa svårigheter då det idag ännu inte finns några etablerade standarder
som reglerar hållbarhetsgranskningen.
Syfte & Frågeställning: Syftet med denna studie är att undersöka hur The Big Four förhåller
sig till ett ökat hållbarhetsfokus med nya regleringar som bakomliggande faktor, och hur detta
påverkar byråernas metodik vid bestyrkande av hållbarhetsrapporter både idag och i
framtiden. Detta görs med utgångspunkt i ett ökat fokus, behov, intresse och krav på
hållbarhet i allmänhet. Följande frågeställningar ämnas besvaras:
● Hur reagerar The Big Four idag på ett genom lagkrav ökat hållbarhetsfokus och de
eventuella möjligheter respektive utmaningar som uppstår?
● Varför granskar The Big Four hållbarhetsrapporter och hur går de tillväga vid
granskning?
● Hur kan hållbarhetsgranskning komma att se ut i framtiden?
Teoretisk referensram: Teorikapitlet innefattar en genomgång av vissa områden inom
institutionell teori, teorier kopplade till granskning av företags både finansiella, men främst
icke-finansiella, rapporter samt teorier om revisionsbyråerna The Big Four och yrkesrollen
revisor.
Metod: Studien är en kvalitativ undersökning baserad på fyra stycken kvalitativa
semistrukturerade intervjuer. Dessa utgör studiens empiri som senare i den tematiska analysen
ställs mot studiens teoretiska referensram, vilken är sammanställd utifrån ett antal
vetenskapliga artiklar.
Empiri: Empirin redogör för de svar, tankar och åsikter som erhölls från respondenterna
under de fyra intervjuerna. Kapitlet sammanfattas med en tabell, vilken ämnar ge en
överskådlig blick över empirins innehåll.
Slutsats: Respondenterna från The Big Four anser generellt att det ökade fokuset på
hållbarhet är positivt och de är således förhoppningsfulla inför den framtida utvecklingen
inom området. Det finns dock ett antal faktorer som leder till svårigheter för revisorn vid
granskning av hållbarhetsrapporter, vilka till stor del beror på avsaknad av vägledande
standarder och praxis vilket försvårar utvecklingen av utbildning inom hållbarhetsområdet. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 16-17-41 | sv |
dc.subject | Granskning, hållbarhetsrapport, institutionell teori, revisor, The Big Four | sv |
dc.title | Nya krav på hållbarhetsrapportering och granskning: Hur påverkas revisionsbyråerna The Big Four? | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |