dc.contributor.author | Ganibegovic, Elma | |
dc.contributor.author | Hoang, Victoria | |
dc.date.accessioned | 2017-08-11T08:45:51Z | |
dc.date.available | 2017-08-11T08:45:51Z | |
dc.date.issued | 2017-08-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/53354 | |
dc.description | The aim of this study was to examine the correlation between word learning, effort and phonological memory. Twenty college students learned words in Latin through a slideshow. Effort was measured during baseline, word learning and word test, via two values of galvanic skin response: global mean value and numbers of peaks per minute. Phonological memory was measured by repetition of digits and nonwords. An increase in effort was detected between baseline, word learning and word test, except for peaks per minute between word learning and word test. Correlation was not detected for the outcome of word test with the increase in effort from rest to activity, nor with the effort during word learning or word test. Measured effort did not correlate with estimated effort, nor with phonological memory. Further research, with larger study groups, is required to understand the underlying cognitive and psychophysiological mechanisms in novel word learning among adults. | sv |
dc.description.abstract | Syftet med föreliggande studie var att undersöka sambandet mellan ordinlärning, ansträngningsgrad och fonologiskt minne. Tjugo universitetsstudenter fick lära sig ord på latin via ett bildspel. Ansträngningsgrad registrerades under baslinje, ordinlärning och ordtest med hjälp av två värden av Galvanisk hudrespons: medelvärdet för den totala hudresponsen, samt antal hudresponstoppar per minut. Fonologiskt minne undersöktes med sifferrepetition och nonordsrepetition. En ökning i ansträngningsgrad uppmättes mellan baslinje, ordinlärning och ordtest, undantaget för antal hudresponstoppar per minut mellan ordinlärning och ordtest. Ett samband uppvisades varken mellan resultat på ordtestet och förändring i ansträngningsgrad från vila till aktivitet, eller mellan resultatet på ordtestet och ansträngningsgrad under ordinlärning respektive ordtest. Ansträngningsgrad korrelerade varken med fonologiskt minne eller med den upplevda ansträngningen under ordinlärning. Fler studier, med större grupper, behövs för att förstå bakomliggande kognitiva och psykofysiologiska mekanismer för inlärning av nya ord hos vuxna. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2017 | sv |
dc.relation.ispartofseries | 310 | sv |
dc.subject | ordinlärning | sv |
dc.subject | ansträngning | sv |
dc.subject | galvanisk hudrespons | sv |
dc.subject | fonologiskt minne | sv |
dc.subject | psykofysiologi | sv |
dc.subject | word learning | sv |
dc.subject | effort | sv |
dc.subject | galvanic skin response | sv |
dc.subject | phonological memory | sv |
dc.subject | psychophysiology | sv |
dc.title | Samband mellan ordinlärning, ansträngning och fonologiskt minne: en studie av galvanisk hudrespons | sv |
dc.title.alternative | The correlation between word learning, effort and phonological memory: A study of galvanic skin response | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi | swe |
dc.contributor.department | Gothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiology | en |
dc.type.degree | Student essay | |