Show simple item record

dc.contributor.authorJansson, Sanna
dc.contributor.authorHjertberg, Tilda
dc.date.accessioned2017-08-17T14:13:34Z
dc.date.available2017-08-17T14:13:34Z
dc.date.issued2017-08-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53400
dc.description.abstractBakgrund Den fortgående urbaniseringen i städer leder till en ökad efterfrågan på varor och transporter vilket bidrar till miljömässiga påfrestningar. Med en ökad medvetenhet om miljöproblematiken börjar städer ställa om mot en mer hållbar utveckling. Citylogistiken har en viktig uppgift i städer att möjliggöra en effektiv varuförsörjning samtidigt som ekonomisk utveckling främjas och negativ miljöpåverkan ska minimeras. En utmaning för citylogistiken är den starka tillväxten inom e-handeln, vilket leder till att fler varor ska distribueras direkt till slutkunden. Utvecklingen leder till ett mer fragmenterat flöde och en ökad ”sista milen” problematik, vilket anses vara den sträcka i logistikkedjan som är minst effektiv. Privatpersoner ställer höga krav på leveranstjänster och företag strävar efter konkurrensfördelar genom att svara på kundernas behov och förväntningar. Då företag strävar efter att tillgodose förväntningarna hamnar privatpersoners preferenser i centrum. Därför är det av stor vikt att olika leveranstjänster utvecklas utifrån kundpreferenser samtidigt som leveransalternativen är möjliga för företag att effektivt tillhandahålla och följer samhällets mål mot en mer hållbar utveckling. Syfte Studiens syfte är att generera ökad kunskap kring privatpersoners upplevda behov och preferenser för olika leveransalternativ och därigenom bidra till utvecklingen av innovativa leveranstjänster som uppfyller såväl privatpersoners behov och preferenser, som transportföretagens krav på effektivitet. Metod I denna kvalitativa forskningsmetod har primärdata samlats in genom fokusgrupper och en enkätundersökning. Sekundärdata har inhämtats genom en litteraturgenomgång av befintlig forskning. Resultat och slutsatser Resultatet visar på att punktlighet, bekvämlighet och flexibilitet är centrala begrepp för att leveranstjänster ska möta kundens förväntningar. För att tillgodose privatpersoners behov och preferenser menar den här studien att det kommer det krävas flera olika leveransalternativ för att uppnå en hög kundnöjdhet. Detta på grund av att beroende på godsets karaktär efterfrågas olika leveransalternativ. Studien tyder också på att flera lösningar har potential att generera ett högt värde för kunden samtidigt som de är ur ett effektivitetsperspektiv är möjliga för företag att tillhandahålla och tar utsläpps och trängsel-problematiken i urbana miljöer i beaktande. Resultatet indikerar att automatiserade leveransalternativ har potential att tillgodose olika intressenters intressen men att säkerhet och trygghetsaspekten behöver beaktas för att alternativen ska nå acceptans från kunder. Fler studier behöver genomföras för att undersöka vad som kan bidra till att automatiserade alternativ anses som trygga och säkra.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesLogistiksv
dc.relation.ispartofseries16/17:10sv
dc.titleLeveransalternativ - En konsumentundersökning om leveransalternativ i urban miljösv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record