dc.contributor.author | Jansson, Sanna | |
dc.contributor.author | Hjertberg, Tilda | |
dc.date.accessioned | 2017-08-17T14:13:34Z | |
dc.date.available | 2017-08-17T14:13:34Z | |
dc.date.issued | 2017-08-17 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/53400 | |
dc.description.abstract | Bakgrund
Den fortgående urbaniseringen i städer leder till en ökad efterfrågan på varor och transporter
vilket bidrar till miljömässiga påfrestningar. Med en ökad medvetenhet om miljöproblematiken
börjar städer ställa om mot en mer hållbar utveckling. Citylogistiken har en viktig uppgift
i städer att möjliggöra en effektiv varuförsörjning samtidigt som ekonomisk utveckling främjas
och negativ miljöpåverkan ska minimeras. En utmaning för citylogistiken är den starka
tillväxten inom e-handeln, vilket leder till att fler varor ska distribueras direkt till slutkunden.
Utvecklingen leder till ett mer fragmenterat flöde och en ökad ”sista milen” problematik, vilket
anses vara den sträcka i logistikkedjan som är minst effektiv.
Privatpersoner ställer höga krav på leveranstjänster och företag strävar efter konkurrensfördelar
genom att svara på kundernas behov och förväntningar. Då företag strävar efter att
tillgodose förväntningarna hamnar privatpersoners preferenser i centrum. Därför är det av stor
vikt att olika leveranstjänster utvecklas utifrån kundpreferenser samtidigt som leveransalternativen
är möjliga för företag att effektivt tillhandahålla och följer samhällets mål mot en mer
hållbar utveckling.
Syfte
Studiens syfte är att generera ökad kunskap kring privatpersoners upplevda behov och preferenser
för olika leveransalternativ och därigenom bidra till utvecklingen av innovativa
leveranstjänster som uppfyller såväl privatpersoners behov och preferenser, som transportföretagens
krav på effektivitet.
Metod
I denna kvalitativa forskningsmetod har primärdata samlats in genom fokusgrupper och en
enkätundersökning. Sekundärdata har inhämtats genom en litteraturgenomgång av befintlig
forskning.
Resultat och slutsatser
Resultatet visar på att punktlighet, bekvämlighet och flexibilitet är centrala begrepp för att
leveranstjänster ska möta kundens förväntningar. För att tillgodose privatpersoners behov och
preferenser menar den här studien att det kommer det krävas flera olika leveransalternativ för
att uppnå en hög kundnöjdhet. Detta på grund av att beroende på godsets karaktär efterfrågas
olika leveransalternativ.
Studien tyder också på att flera lösningar har potential att generera ett högt värde för kunden
samtidigt som de är ur ett effektivitetsperspektiv är möjliga för företag att tillhandahålla och
tar utsläpps och trängsel-problematiken i urbana miljöer i beaktande. Resultatet indikerar att
automatiserade leveransalternativ har potential att tillgodose olika intressenters intressen men
att säkerhet och trygghetsaspekten behöver beaktas för att alternativen ska nå acceptans från
kunder. Fler studier behöver genomföras för att undersöka vad som kan bidra till att automatiserade
alternativ anses som trygga och säkra. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Logistik | sv |
dc.relation.ispartofseries | 16/17:10 | sv |
dc.title | Leveransalternativ - En konsumentundersökning om leveransalternativ i urban miljö | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |