Allokering av relationer vid rörelseförvärv - En studie om anledningar bakom redovisningsval
Abstract
Tidigare forskning har visat att företagens relationer med kunder och leverantörer är viktiga
både för företagens värde och för dess överlevnad. För att detta värde ska kunna återspeglas på
ett relevant, tillförlitligt, och jämförbart sätt har standarden IFRS 3 tagits fram. Standarden ger
dock utrymme för mycket tolkningar vilket leder till att företag hanterar redovisningen på olika
sätt vilket i förlängningen riskerar att hämma jämförbarheten företag emellan.
I denna studie har ett urval av svenska börsnoterade företag som genomfört minst ett
rörelseförvärv under de fem senaste åren, och därmed redovisar enligt IFRS, undersökts. Syftet
med denna studie har varit att dels förstå de underliggande faktorerna som påverkar det
förvärvande företaget i värderings- och allokeringsprocessen, men också att undersöka
skillnader och likheter i synen på kundrelationer och leverantörsrelationer. Studien är baserad
på 18 intervjuer med olika företag i tre olika branscher. De intervjuade personerna har alla varit
väl insatta i förvärvsprocessen i respektive företag för att kunna ge en reell inblick kring synen
på relationer samt värderings- och allokeringsprocessen.
Det finns en markant skillnad i synen på kundrelationer och leverantörsrelationer hos företagen
i studien. Kundrelationer ses som mer värdefulla för företaget och dessa är till och med ofta en
drivande faktor till att förvärv görs. Att leverantörsrelationer anses viktiga tycks vara ovanligt.
En stark förklarande faktor är att de ses som ersättbara. De så kallade switching costs tycks
således ofta vara låga för merparten av företagen i studien.
Det tycks finnas en diskrepans mellan hur viktiga företagen uppger att kundrelationerna är och
hur de sedan redovisas. Detta förklaras delvis av svårigheten att värdera dem men också av att
avskrivningsbara tillgångar försämrar resultatet. Det har varit tydligt i denna studie att
redovisarens ambition ofta är att sänka risken i balansräkningen genom att avskrivningar. Detta
tycks dock begränsas av aktieägarnas krav på resultat och utdelningar, vilket leder till värdet
som hänförs till goodwill många gånger avsevärt mycket högre än det som hänförs till
kundrelationer.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2017-08-24Author
Holmberg, Erik
Lundmark, Simon
Keywords
IFRS, kundrelationer, leverantörsrelationer, rörelseförvärv, goodwill.
Series/Report no.
Ekonomistyrning
16-17-47
Language
swe