Show simple item record

dc.contributor.authorLintunen, Sara
dc.contributor.authorMeza, Selene
dc.date.accessioned2017-08-28T12:02:00Z
dc.date.available2017-08-28T12:02:00Z
dc.date.issued2017-08-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53450
dc.description.abstractDet är känt att barn och ungdomar slutar idrotta, men endast en begränsad litteratur belyser vad som görs för att behålla aktiva inom idrotten. Studiens syfte var att belysa och problematisera vad föreningar inom Göteborgs Friidrottsförbund gör för att få barn och ungdomar att stanna kvar inom friidrotten, utifrån ledares uppfattningar. En konventionell kvalitativ innehållsanalys på sex semi-strukturerade intervjuer med aktivitetsledare och föreningsledare genomfördes. Den teoretiska referensramen i studien bygger på social hållbarhet, barnrättsperspektivet samt föreningsfostran och tävlingsfostran. Resultatet visar två avgörande aspekter för att behålla barn och ungdomar inom friidrotten. Första aspekten är att se till hela individen och att säkerställa aktivas rättigheter inom idrottssamhället och den andra aspekten är att erbjuda tränarna verktyg att kunna arbeta med kontinuerligt samt att utbilda ledarna med ett holistiskt ledarskapsperspektiv i den idrottsspecifika kontexten. Utgår ledarnas arbetar utifrån dessa två aspekter finns det goda chanser att behålla en större andel barn och ungdomar inom friidrotten.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT17-03sv
dc.subjectBarnrättsperspektivsv
dc.subjectBehålla aktivasv
dc.subjectFostransv
dc.subjectFriidrottsv
dc.subjectSocial hållbarhetsv
dc.titleAtt behålla unga friidrottare - En kvalitativ studie ur både aktivitetsledare och föreningsledares perspektivsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record