• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Programmering som ett verktyg för lärande - Lärares uppfattningar om programmeringens bidrag till andra ämnen

Programming as a learning tool - Teachers' view of the contribution of programming to other subjects

Abstract
Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att införa programmering i skolan, framförallt i matematikundervisningen. Papert (1984) har beskrivit programmering som ett tankeverktyg. Han hade en vidare syn än att bara tillämpa det i matematikundervisningen, även fast mycket av hans forskning var på matematik. Frågan blir då hur kan programmering användas som ett tankevertyg utanför matematiken? För att undersöka detta har lärare fått ge sin uppfattning i att använda programmering som en del i undervisningen, de har då frågats om möjligheter och utmaningar. Men även hur undervisningen kan utformas, fokus har då legat på att se på överföringseffekter till andra ämnen. Datainsamlingen har skett genom en fokusgrupp, där lärarna har fått reflektera över programmeringsövningar samt en enkät där lärarna har fått beskriva sin syn. Dessa båda metoder följdes upp av en intervju för att utvärdera data. Uppsatsen visar att när lärarna har lärt sig att programmera och implementerat det i sin undervisning är de mer positiva till programmering. De ser även fler möjligheter att använda programmering på olika sätt. Dels kan de variera själva programmeringsundervisningen och dels kan de använda det som ett lärverktyg i andra ämnen. Dock har de svårt att beskriva konkret dessa sätt självständigt. Men fick de resonera kring konkreta övningar såg de flera möjligheter. Till hjälp för denna process har det presenterats en modell som klassificerar programmeringsövningars möjligheter till att bidra till andra ämnen. Modellen har 5 nivåer: ren programmering, programmering + miljö, delar i datalogisk tänkande, programmering som verktyg, programmering för att upptäcka samband. Uppsatsen ska ses som en förstudie och skriver fram ett möjligt angreppssätt på frågan.
Degree
Student essay
Other description
The National Agency for Education has been commissioned by the government to introduce programming at school, especially in mathematics education. Papert (1984) has described programming as a thinking tool. He had a wider vision than just applying it to the mathematics education, although much of his research was in mathematics. The question then becomes, how can programming be used as a tool for thinking beyond mathematics? To investigate this, teacher’s thoughts of using programming as part of the teaching have been collected. They have been asked about opportunities and challenges in this subject. They have also been asked how the teaching in programming can be designed, focus has been on looking at transfer effects to other subjects. The data collection has taken place through a focus group, where the teachers have reflected on programming exercises and a questionnaire where the teachers have describe their views. These two methods were followed by an interview to evaluate the data. The result shows that when teachers have learned to program and implement it in their teaching, they are more positive about programming. They also see more opportunities to use programming in different ways. For example to vary the programming education, and they can also use it as a teaching tool in other subjects. However, they have difficulties to describe exactly how to do it. But when they have been shown different exercises they saw more possibilities. To facilitate this process, a model has been presented that classifies the ability of programming to contribute to other subjects. The model has 5 levels: pure programming, programming + environment, parts of computational thinking, programming as tool, programing to discover connection. The essay is to be seen as a preliminary study and a possible approach to this area.
URI
http://hdl.handle.net/2077/53469
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
Magisteruppsats_Gerestrand (3.537Mb)
Date
2017-08-29
Author
Gerestrand, Anders
Keywords
Programmering
datalogiskt tänkande
transfer
procedural retorik skola
IKT
lärande
lärare
digitala verktyg
fokusgrupp
intervju
enkät
Series/Report no.
2017:103
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV