Show simple item record

dc.contributor.authorBerg, Simon
dc.contributor.authorWestberg, Victor
dc.date.accessioned2017-08-30T11:29:25Z
dc.date.available2017-08-30T11:29:25Z
dc.date.issued2017-08-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53508
dc.description.abstractAffärssystem blir allt viktigare för organisationer i såväl Sverige som globalt. I takt med detta blir de även mer integrerade i kärnverksamheten, vilket bidrar till att implementationen av dem blir ett kritiskt och utmanande moment för många organisationer. En stor del av tidigare forskning inom området har fokuserat på hur organisationer bäst kan genomföra dessa implementationer men har i regel inte beskrivit hur de faktiska slutanvändarna upplever dem. Vårt syfte med denna studie är att beskriva och analysera hur en affärsystemsimplementation kan upplevas av medarbetare i en organisation. Vi valde att genomföra vår studie som en fallstudie genom åtta stycken intervjuer på två olika dotterbolag inom Hogia-koncernen. Vi valde en kvalitativ forskningsansats med ett hermeneutiskt perspektiv och ett abduktivt förhållningssätt för att genomföra denna studie. Centrala teman som framträdde i studien var respondenternas upplevelse av aspekter så som kommunikation, information, delaktighet och utbildning under implementationsprocessen, vilka alla dessutom är centrala teman inom det studerade ämnesområdet. Genomgående var respondenterna nöjda med systemet i sig men hade önskat en större grad av utbildning i det, i synnerhet vidareutbildning. Vår slutsats är att respondenternas upplevelser inom de teman vi identifierat varierade beroende på deras roll under implementationsprocessen och mellan bolagen, dock uppfattade vi en allmän önskan för mer utbildning. Vi uppfattade även att en betydande del av respondenterna upplevde en brist av information och delaktighet på grund av otillräcklig kommunikation och utbildning rörande implementationen, vilket påverkade deras upplevelse av den som helhet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesManagement & organisationsv
dc.relation.ispartofseries17:33sv
dc.titleDet är dags att uppgradera. En kvalitativ studie om slutanvändares upplevelser av en affärssystemsimplementationsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record