Samverkan vid IT-relaterad verksamhetsutveckling En fallstudie om aktörer i processen ”Beställning av IT-tjänster” i en regional offentlig organisation
Collaboration in IS-oriented organizational development processes A case study concerning actors in a IS-requisition process in a regional government organization.
Abstract
Trots att IT-projekt inom offentlig sektor har studerats framträder uppfattningen att vissa svårigheter att få ett effektivt arbetssätt i praktiken kvarstår. En gemensam nämnare i dessa svårigheter kan vara samverkan, det vill säga att samverkan är en förutsättning för kommunikation och att kunna ta tillvara på kompetens inom ett projekt, vilket i sin tur leder till en positiv utveckling av verksamheten. Syftet med denna studie var att synliggöra vilka aktörer som ingår i IT-relaterad verksamhetsutveckling, synliggöra hur de olika aktörernas agerande påverkar de andra aktörerna och vilken effekt det har på arbetsprocessen. Detta ledde fram till forskningsfrågan: Vilka är samverkansmönstren mellan olika aktörer i processer vars inriktning är IT-relaterad verksamhetsutveckling i offentliga organisationer? Det teoretiska ramverket för studien var aktör-nätverksteori (ANT), med fokus på begreppet översättning. Studien genomfördes i form av en fallstudie av ett specifikt projekt i en regional offentlig förvaltning och datainsamlingsmetoden var semistrukturerade intervjuer. Slutsatserna var att genom att se på samverkan genom ANT-begreppet översättning och dess fyra steg problematisering, intressering, enrollering, mobilisering ökar förståelsen av IS/IT-relaterad utveckling. Perspektivet ger ett alternativt sätt att betrakta arbetsprocessen i sitt sammanhang, dess situationer och implikationer. Synliggörandet av icke-mänskliga aktörer ökar också förståelsen för arbetsprocessens komplexitet.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
Although public sector IT projects have been studied, the perception is that some difficulties in getting an efficient working method in real life remains. A common factor in these difficulties can be collaboration, that is, collaboration is a prerequisite for communication and to utilize skills within a project, which leads to a positive development of the business. The purpose of this study was to make the actors involved in IT-related business development visible, show how the actions of the different actors affect the other actors and what effect these actions have on the work process. This led to the research question: What are the collaborative patterns between different actors in processes whose focus is IT-related business development in public organizations? The theoretical framework for the study was actor network theory (ANT), focusing on the concept of translation. The study was conducted in the form of a case study of a specific project in a regional government organization. The data collection method was semistructured interviews. The conclusion was that by looking at collaboration through the ANT concept of translation and its four steps problematization, interessement, enrollment and mobilization, the understanding of IS/IT-related development increases. This perspective provides an alternative way of looking at the work process in its context. The visibility of non-human actors also increases the understanding of the complexity of the work process.
View/ Open
Date
2017-09-05Author
Karlsson, Bengt
Kokko, Teijo
Keywords
Samverkan
alignment
verksamhetsutveckling
upphandling
IS
IT-projekt
ANT
Series/Report no.
2017:163
Language
swe