Upphandling av digitala trygghetslarm Finns det plats för innovation?
Procurement of digital social care alarm Is there room for innovation?
Abstract
Sveriges åldrande befolkning gör att andelen över 65 år beräknas utgöra 25% av invånarantalet år 2060. Många äldre är tillräckligt friska för att bo kvar i sina hem, men är i behov av ett larm som de kan använda i nödfall. Trygghetslarm är en tjänst som funnits i årtionden i Sverige och har förlitat sig på den analoga tekniken som det fasta telefonnätet utgör. Det är dock beslutat att alla Sveriges kommuner ska byta ut sina analoga trygghetslarm mot digitala, vilket många kommuner är i färd att genomföra. I detta byte skulle det kunna finnas plats för nya idéer och tankar som förändrar hur trygghetslarmen ska fungera. Eftersom en upphandling inom kommunal verksamhet är omgärdat av många aspekter såsom exempelvis kravet på att följa Lagen om offentlig upphandling (LOU), är nämnd process komplex. Teorier kring hinder och möjliggörare vad gäller innovation inom offentlig sektor tar bland annat upp faktorer som har med organisation, individuella individers förutsättningar, ekonomi samt vilken slags strategi en viss myndighet har för utformandet av standarder. Studien undersöker vad de som nyligen medverkat i upphandlingen av digitala trygghetslarm anser har betydelse för innovation. Frågeställningen är följande: Vilka faktorer anser kommunrepresentanter hämmar eller främjar innovation vid upphandling av digitala trygghetslarm? För att försöka finna svaret på frågeställningen intervjuades representanter från tre kommuner som samverkat i upphandlingen av digitala trygghetslarm. Deras svar grupperades i teman och analyserades. Svaren sattes även i relation till relevant litteratur i diskussionsavsnittet. Slutsatsen är att de faktorer som respondenterna anger som avgörande för huruvida de kunnat vara innovativa eller ej går att gruppera i följande områden: samverkan med andra kommuner, förmåga att utnyttja varandras kompetenser, ramavtal och LOU, leverantörers förmåga att leverera en lösning, individers personliga engagemang samt ekonomin. Att hantera skattebetalarnas pengar ansvarsfullt används som argument både för att vara innovativ samt att välja en mer beprövad lösning. Svårigheterna i att vara innovativ i samarbetet med leverantörerna framgick hos flera av respondenterna och förs delvis fram i litteraturen. Respondenternas förhållningssätt till innovation analyseras i förhållande till begreppet digital mognad. Studien argumenterar för att individer inom myndigheter kan ha olika förhållningssätt till vilken grad av digital mognad myndigheten bör ha. Detta kan i sin tur påverka hur individer inom dessa organisationer ser på innovation vid upphandling av digitala trygghetslarm.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
Sweden has an aging population and it is estimated that 25% of the population will be over 65 years of
age by the year 2060. Many elderly people are healthy enough to be living in their homes, but they
are in need of an alarm that they can use in case of emergency. Social care alarm is a service that has
existed for decades in Sweden and relied on analogue technology using the landline telephones.
However, it is decided that all Sweden's municipalities will replace their analogue social care alarms
with digital ones, which many municipalities are about to implement. In replacing these alarms, there
could be room for new ideas and thoughts that would change how the social care alarm will work.
Since a public procurement contract is remedied by many aspects, such as the requirement to comply
with the Public Procurement Act (LOU), the process mentioned is a complex matter. Theories
concerning obstacles and facilitators in public sector innovation include factors such as organizational
structure, individuals’ unique conditions, economics and what kind of strategy an authority applies for
the design of standards. The study examines what those who recently participated in the procurement
of digital social care alarms consider relevant to innovation. The research question is as follows: What
factors do local representatives consider to inhibit or promote innovation in the procurement of
digital social care alarms? To try to find the answer to the question, representatives from three
municipalities that had been collaborating in the procurement of digital social care alarms were
interviewed. Their answers were grouped into themes and analysed. The answers were also discussed
in relation to relevant literature. The conclusion is that the factors that respondents indicate as
determining whether they could be innovative or not can be grouped in the following areas:
collaboration with other municipalities, ability to utilize each other's competencies, framework
agreement and LOU, suppliers’ ability to deliver a solution, the personal commitment of individuals
and the economy. Managing taxpayers' money responsibly is used as an argument both for being
innovative and for choosing a more well-tried solution. The difficulties in being innovative in
cooperation with the suppliers was expressed by several respondents, and is partly reflected in the
literature. Respondents' approach to innovation is analysed in relation to the concept of digital
maturity. The study argues that individuals within government may have different opinions regarding
what degree of digital maturity the authority should have. This can in turn affect how individuals in
these organizations look at innovation in procuring digital social care alarms.
View/ Open
Date
2017-09-05Author
Oresten, Therése
Keywords
offentlig sektor
innovation
standarder
Series/Report no.
2017:171
Language
swe